Unsplash/Tim Mossholder
Brändit

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Venäjä-boikotit ja ukrainalaisten auttaminen jälleen tapetilla

14.3.2022 14:45
Toni Rajamäki
Yritysten kannanotot liittyen Venäjän sotatoimiin jatkuivat viime viikolla.


MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Venäjän aloittaman sodan takia brändien teot kohdistuvat nyt auttamiseen, ja viime viikollakin otsikoita hallitsivat boikotoinnit ja hyväntekeväisyys.

Coca-Cola, Pepsi, McDonald’s, KFC ja Starbucks mukaan boikottiin

Jo edellisviikolla lukuisat globaalit huippubrändit olivat kertoneet päättävänsä toimintojaan Venäjällä luodakseen painetta maan hallintoon, ja sama kaava jatkui viime viikolla. Nyt boikottiin yhtyivät muun muassa Coca-Cola, Pepsi, McDonald’s, KFC ja Starbucks, jotka keskeyttivät toimintojaan Venäjällä.

Huippubrändejä oli jo ehditty kritisoida, kun päätöstä ei kuulunut. Sosiaalisessa mediassa ihmisiä kehotettiin boikotoimaan kyseisiä brändejä.

Päätös ei ollut yhdellekään globaalille jätille helppo, sillä Venäjä on niille tärkeä markkina-alue. Esimerkiksi KFC:llä on Venäjällä yli 1000 ravintolaa, McDonald’silla yli 800.

Tällä hetkellä Venäjällä ei juuri toimi enää maailman huippubrändejä, sillä boikotoijien lista on valtava. Ennen Coca-Colaa, Pepsiä, McDonald’sia, KFC:tä ja Starbucksia toimintansa olivat päättäneet muun muassa sosiaalisen median jätit Metan johdolla sekä Amazon, Nintendo, Microsoft, PlayStation, H&M, Audi, Samsung, BMW, Volkswagen, Mercedes ja Nike.

Brändit tekevät isoja lahjoituksia Ukrainaan

Monet brändit ovat tehneet useita tekoja auttaakseen ukrainalaisia. Venäjän boikotointi on tietenkin yksi näkyvimmistä keinoista. Yleisenä keinona on myös hyväntekeväisyys, jota monet yritykset ovat tehneet.

Viime viikolla muun muassa H&M:n emoyhtiö H&M Group lahjoitti YK:n lastenjärjestö Unicefille ja YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:lle yhteensä 1,5 miljoonaa euroa.

Aiemmin muun muassa Google on kertonut lahjoittavansa hädänalaisilla 15 miljoonaa dollaria eli noin vajaat 14 miljoonaa euroa. Myös suomalaiset organisaatiot ovat antaneet rahaa hyväntekeväisyyteen. Esimerkiksi Wolt lahjoitti avustusjärjestöille 1,5 miljoonaa euroa. Kouvolan Lakritsi puolestaan antoi kaiken verkkokauppamyyntinsä viiden päivän ajalta ja lahjoitti Unicefille yhteensä yli 120 000 euroa.

Netflix ei sulje pois mainosvaihtoehtoa

Brändien ympärillä riitti toki muutakin kuin Ukraina-uutisointia. Esillä oli muun muassa suoratoistapalvelu Netflix ja sen ansaintalogiikka. Netflixin ansaintalogiikka perustuu käyttäjiltä kerättäviin kuukausimaksuihin, mutta muuttuuko logiikka tulevaisuudessa? Eli rahoitetaanko palvelua tulevaisuudessa myös mainoksilla?

Ainakaan tällä hetkellä se ei ole suunnitelmissa, sanoo yhtiön talousjohtaja Spencer Neumann uutistoimisto Reutersin mukaan, mutta oleellista on se, ettei Netflix sulje pois sitäkään vaihtoehtoa. Neumannin mukaan Netflixillä ei ole mitään periaatteellista mainoksia vastaan.

Keskustelu on aiheellinen etenkin siksi, että Disney+ lanseeraa tänä vuonna mainoksia sisältävän version, mikä tekee kilpailusta entistä kovempaa.

Uudet suoratoistopalvelut ovat haastaneet Netflixiä toden teolla viime vuosina, ja Netflix onkin joutunut miettimään hintapolitiikkaansa uudemman kerran. Alkuvuodesta yhtiö kertoi nostavansa hintojaan Yhdysvalloissa, ja seuraavana edessä on Euroopan hintojen nousu. Viime viikolla kerrottiin, että hintoja nostetaan aluksi Isossa-Britanniassa.

MAINOS
MAINOS
MAINOS