MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla keskustelua herätti muun muassa brittiläisen Advertising Standards Authorityn tulevat linjaukset.
Isossa-Britanniassa toimiva itsesääntelyorganisaatio ASA eli Advertising Standards Authority kertoi viime viikolla tulevista linjauksistaan. ASA kertoi, että organisaatio aikoo luoda pelisääntöjä ilmastoaiheiselle mainonnalle paljon huomiota herättäneen IPCC:n ilmastoraportin vauhdittamana.
ASA luo yrityksille ohjenuoran, jota noudattamalla yritykset eivät johda ihmisiä harhaan ilmastoaiheisella mainonnallaan ja jonka avulla yritykset pystyvät kantamaan sosiaalisen vastuunsa ilmastonmuutoksen torjumisen suhteen. Lisäksi ASA aikoo tehdä tutkimuksia aloista, joissa on kova paine pienentää hiilijalanjälkeä. Näitä aloja ovat muun muassa ilmailu ja autoilu.
ASA ei ole lakisääteinen organisaatio, joten yhdistyksen linjauksien noudattamatta jättäminen ei tuo laillisia seuraamuksia. Organisaation linjaukset noudattavat kuitenkin usein yleisiä, lailla säädettyjä mainostamisen käytäntöjä.
Podcastien suosio kasvaa ympäri maailman, ja siksi niistä on tullut osa lukuisten brändien markkinointia. Tuoreimman yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan maan asukkaista jo yli puolet kuuntelee podcasteja. Attestin tekemän US Media Consumption Report 2021 -tutkimuksen mukaan lukema on 56 prosenttia. Vuotta aiemmin lukema oli 48 prosenttia.
Podcastien suosio kasvaa Suomessakin vauhdilla. RadioMedian viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan jo 39 prosenttia suomalaisista kuuntelee podcasteja vähintään kerran kuukaudessa.
Facebook on tekemässä päivityksiä, joilla helpotetaan brändin ja asiakkaan yksityiskeskustelua. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa viestialusta, joka synkronisoi Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin viestimainonnan. Palveluissa on aiemmin voinut ostaa viestimainospaikan, mutta viestintä on tapahtunut aina siinä kanavassa, johon mainos on ostettu. Uuden alustan myötä sovelluksessa voi lähettää viestin yrityksen toiseen somekanavaan. Eli esimerkiksi Instagramista voi lähettää kysymyksen yrityksen WhatsAppiin.
Facebook panostaa yksityisviestiominaisuuksiin, sillä yhtiön mukaan jopa 75 prosenttia aikuisista kommunikoi mieluiten yksityisviesteillä yritysten kanssa.
Lue lisää tästä.