Suomalaiskuluttajat pitävät Valiota maan vastuullisimpana brändinä, kertoo juuri julkaistu Euroopan laajin vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus Sustainable Brand Index. Valio on uusinut ykkössijansa jo kahdeksan kertaa putkeen.
Mutta miksi kuluttajat pitävät Valiota Suomen vastuullisimpana brändinä? Olennaista on tietenkin oikeanlainen viestintä. Hyvistä teoista pitää muistaa viestiä. Valiolta kuitenkin muistutetaan, jotta hyvistä teoista voi kertoa, niitä pitää oikeasti tehdä.
– Vastuullisuus on Valiolla DNA:ssa, ja se on myös yksi arvoistamme. Se lähtee jokaisen Valion maitotilayrittäjän ja työntekijän panoksesta ja päivittäisistä teoista. Oleellista Valiolle vastuullisuuden viestinnässä on se, että kerromme avoimesti ja läpinäkyvästi vastuullisesta toiminnastamme sekä ihmisistä niiden tekojen takana, Valion viestintäpäällikkö Kristiina Klemetti kertoo MarkkinointiUutisille.
– Vastuullisuus on Valiolle ennen kaikkea tekoja jokapäiväisessä arjessa. Tärkein vastuullisuustavoitteemme on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä, ja viestimme tähän tavoitteeseen tähtäävistä teoistamme monissa eri kanavissa mainonnan ja viestinnän keinoin.
Kuluttajien mielikuvaan Valiosta vaikuttanee vahvasti se, että yhtiö pyrkii olemaan vastuullinen jokaisella saralla.
– Meille vastuullisuus on työtä ympäristön, yhteiskunnan, ihmisten ja eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi.
Tärkeintä on kuitenkin maidon hiilijalanjäljen nollaaminen.
– Tunnistamme toimintamme ympäristövaikutukset. Meillä on paljon hankkeita ja projekteja käynnissä, jotta tämä kunnianhimoinen tavoite saavutetaan, Klemetti viittaa muun muassa hiiliviljelyyn ja lannan hyödyntämiseen biokaasuna.
Muita Valion konkreettisia toimia vastuullisuuden eteen ovat muun muassa jatkuva kehitystyö ympäristöystävällisien pakkausten kehittämiseksi, luonnon motimuotoisuuden edistäminen maitotiloilla, lasten ja nuorten hyvinvointiin panostaminen Valio Akatemian avulla sekä omistajuusrakenne, jonka mukaan Valio tulouttaa tuotot takaisin omistajille eli tuhansille maitotilallisille.
Vastuullisen brändin aseman saavuttaminen ei ole siis ihme: Valio haluaa olla vastuullinen monipuolisesti, ja sillä on isona yhtiönä resursseja tehdä vahvaa markkinointia, jotta viesti osuu kuluttajien verkkokalvoille.
– Teemme mainontaa 360 ajatuksella. Käytämme kuhunkin kaupalliseen tarkoitukseen ja kohderyhmän tavoittamiseen soveltuvia kanavia - niin omia, maksettuja kuin ansaittujakin. Ja niitähän riittää, Klemetti kiteyttää Valion mainontastrategian.