Globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla toimivan teknologiayhtiö Mastercardin mukaan suomalaiset eivät käytä vielä ahkerasti mobiilimaksusovelluksia. Mastercardin Pohjoismaiden- ja Baltian maajohtaja Erik Gutwasser sekä Suomen maajohtajan Pekka Laaksonen kertoivat yhtiön tuoreista tutkimustuloksista tiistaina lehdistötilaisuudessa.
Tutkimuksen yksi mielenkiintoisimmista asioista liittyi mobiilimaksamiseen ja sen yllättävän pieneen suosioon Suomessa. Laaksonen sanoo, että mobiilimaksamisen suosio on luonnollisesti kasvamassa, mutta maksutapana se ei ole lähelläkään kärkeä.
– Viisi prosenttia käyttää yleensä älylaitetta maksamiseen. Pitkässä juoksussa kaikista käytännöllisimmät maksuratkaisut voittavat, sillä tutkimuksemme mukaan käytännöllisyys ja nopeus ovat 72 prosentilla vastaajista tärkein kriteeri maksutavan valitsemisessa, Laaksonen selvittää.
Toisin sanoen mobiilimaksamista ei nähdä vielä tarpeeksi käytännöllisenä ratkaisuna, vaikka se varmasti onkin sitä. Mobiilimaksamisen pieneen suosioon näyttäisi vaikuttavan etenkin eräänlainen tietämättömyys, joka liittyy maksusovelluksen käyttöön ja turvallisuuteen.
Mastercardin tutkimuksen mukaan 38 prosenttia vastaajista ei käytä mobiilimaksua, koska heillä ei ole siihen vaadittavaa sovellusta. 26 prosenttia puolestaan ei käytä sitä turvallisuussyistä. Ainoastaan reilu 10 prosenttia kertoo, etteivät he osaa käyttää maksusovelluksia tai eivät edes tienneet niiden olemassaolosta.
– Digitaalinen maksaminen – etenkin mobiilimaksaminen – jatkavat kasvuaan. Myös maksuturvallisuus paranee. Tulevaisuudessa maksutapoja mietitään vielä tarkemmin asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Suomessa kovassa huudossa on korttimaksaminen, kuten muissakin Pohjoismaissa. Käteisellä rahalla maksaa vain vajaat 10 prosenttia.
– Pohjoismaissa käytetään vähiten käteistä koko maailmassa. Muualla maailmassa käteisellä maksavien osuus saattaa olla jopa 85 prosenttia. Pohjoismaiden erottautumisen selittää vahva teknologiaosaaminen sekä luottamus pankkeihin. Esimerkiksi Saksassakin on korkea teknologiaosaaminen, mutta sieltä puuttuu luottamus, Gutwasser avaa.
Mastercard tutki myös erikseen verkkomaksamista. Huomionarvoista on, että jo lähes puolet suomalaisista verkossa ostoksia tekevistä henkilöistä haluaa nähdä oman hiilijalanjälkensä ostovaiheessa. Nyt lukema on 48 prosenttia, ja osuuden odotetaan vain kasvavan.
Odotettava tulos on myös se, että harva uskoo vähentävänsä verkko-ostamista tulevaisuudessa. Vain seitsemän prosenttia uskoo vähentävänsä verkkoshoppailua seuraavan viiden vuoden aikana, kun taas reilu kolmannes uskoo lisäävänsä verkossa ostamista. 37 prosenttia uskoo pitävänsä ostosmääränsä samana kuin tällä hetkellä.