Maksu- ja ostopalvelu Klarnan tekemän kyselytutkimuksen mukaan brändien vastuullisuus on suomalaiskuluttajille tärkeää.
Siitä kertoo etenkin suomalaisten suhtautuminen yritysten ympäristötoimiin. Suomalaiskuluttajista 40 prosenttia pitää tärkeänä, että että brändit käyttäytyvät ympäristön näkökulmasta kestävällä tavalla, kun taas globaali keskiarvo on 34 prosenttia. Euroopassa Suomea suuremman osuuden keräsi vain irlantilaiskuluttajat, joista 44 prosenttia pitää asiaa tärkeänä.
Tutkimuksessa oli mukana 13 Euroopan maata, ja esimerkiksi muissa Pohjoismaissa jäätiin selvästi Suomen lukemista: ruotsalaista ja tanskalaisista 28 prosenttia pitää yritysten ympäristön kannalta kestävää toimintaa tärkeänä, norjalaisista samaa sanoo vain 26 prosenttia.
Suomalaisille on tärkeää myös, että brändit toimivat sosiaalisesti ja eettisesti oikein. 31 prosenttia suomalaiskuluttajista pitää tätä tärkeänä. Tanskassa lukema on 29 prosenttia, Norjassa 25 prosenttia ja Ruotsissa 22 prosenttia.
Yritysten vastuullisuutta puntaroidessa suomalaiset arvostavat tutkimuksen mukaan etenkin kolmea tekijää: reiluja työloloja (79 prosenttia), vastuullisten materiaalien hyödyntämistä (77 prosenttia) ja sitä, että yritys toimii aktiivisesti ilmastonmuutoksen torjumiseksi (71 prosenttia). Suomalaiset olivat kansainvälisessä vertailussa kaikista kiinnostuneimpia näkemään tietoa yksittäisen tuotteen ympäristövaikutuksesta, kuten tuotteen materiaaleista tai hiilijalanjäljestä (64 prosenttia).
Tutkimus myös kertoo, että kuluttajien valveutuneisuus ei kuitenkaan vielä näy liian usein ostokäyttäytymisessä, vaan muut tekijät ohjaavat valintoja. Vain 18 prosenttia suomalaisista etsii aktiivisesti brändejä, jotka ovat eettisiä ja vastuullisia. Tanskassa ja Ruotsissa lukema on 19 prosenttia, kun taas globaali keskiarvo on 21 prosenttia.
Suomalaisista 22 prosenttia sanoo huomioivansa kuljetuksen ympäristövaikutukset verkosta ostaessa. Myös globaali keskiarvo on 22 prosenttia.
– Kuluttajat ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta, mutta tutkimuksen mukaan vastuullisuus harvoin painaa vaakakupissa verkkokaupan kassalla. Verkkokaupoilla on tässä mahdollisuus edistää vastuullisempaa ostamista, esimerkiksi nostamalla selkeästi esiin ympäristöystävällisempiä kuljetusvaihtoehtoja ja tuotteita, summaa Klarnan vastuullisuusjohtaja Salah Said (kuvassa) tiedotteessa.