Grand One
Digitaalisuus

Myrsky mekasti Grand Onessa ja teki historiaa, TBWA\Helsinki jälleen Vuoden yritys

7.4.2022 23:30
Toni Rajamäki
Bob the Robotin virtuaalivaikuttaja voitti kampanjapuolen Grand Prix’n ja viisi eri sarjaa.

Yli 500 gaalavierasta sai todistaa torstaina, kuinka Virtuaalivaikuttaja Myrsky pauhasi ja varasti show’n digitaalisille palveluille ja digitaalisuutta hyödyntäville markkinointiviestinnän töille tarkoitetussa Grand One -kilpailussa.

Bob the Robotin Mieli ry:lle tekemä virtuaalivaikuttaja voitti kampanjapuolen Grand Prix’n eli pääpalkinnon ja lisäksi viisi eri sarjaa tehden historiaa. Yksittäinen työ ei ole koskaan aiemmin voittanut viittä eri sarjaa.

Grand Prix’n lisäksi voitto tuli sarjoissa Paras datan käyttö, Paras Design, Paras toteutus, Paras somekampanja ja Paras Kampanja.

Myrsky on virtuaalinen vaikuttaja, jonka ajatukset, tunteet ja somesisällöt muodostuvat nuorten omista kokemuksista ja mielentiloista.

– Kunnianhimoinen idea. Pohjatyö on tehty asiantuntijoita konsultoiden, teknologiaa ja dataa on hyödynnetty täysin uudella tavoin, ja idea on tuotu eloon upeasti useita digitaalisia kanavia hyödyntäen ja kohderyhmää kuunnellen, kehuu markkinointiviestintäpuolen päätuomari Janni Widerholm tiedotteessa.

Grand Onessa jaetaan kaksi pääpalkintoa: kampanjapuolen lisäksi parasta työtä haetaan palvelupuolella, jossa pystin nappasi tänä vuonna Petri Pennasen ja Mikko Kiviniemen kansainväliselle ampumahiihtoliitolle suunnittelema A Game Changer for Biathlon -mobiilisovellus.

Sovellus muun muassa tarjoaa reaaliaikaista dataa kilpailujen aikana, ja sen avulla omien suosikkien seuraaminen läpi kauden on entistä helpompaa ja palkitsevampaa. Työ voitti myös Paras mobiilipalvelu -sarjan. Tuotannosta vastasi Vincit.

– Toteutuksessa näkyy skandinaavisen muotoilun perinteet: yksinkertaisuus ja funktionaalisuus. Työ osoittaa, että Suomessa pystytään kansainvälisen tason palveluiden suunnitteluun ja toteutukseen, perustelee palvelupuolen päätuomari Tuomas Manninen.

Kilpailun onnistujiin kuului ehdottomasti myös Hasan & Partnersin Valtioneuvoston kanslialle suunnittelema Museum of Contemporary Emotions -työ, joka voitti kaksi kategoriaa ja sai lisäksi kaksi kunniamainintaa. Työn tuotannosta vastasivat Into-Digital ja El Camino Helsinki.

Ivalo Creative Agencyn Finlaysonille suunnittelema Effie-menestyjä Bed Peace nappasi kolme kunniamainintaa. Samoin teki Havas Worldwide Helsingin Suojellaan lapsia ry:lle ideoima Redirection-kampanja.

TBWA\Helsinki on jälleen Vuoden yritys

TBWA\Helsinki valittiin Vuoden yritykseksi, mikä ei yllättänyt. Neljä kertaa putkeen Suomen parhaana isona mainostoimistona Vuoden Toimisto -kilpailussa palkittu TBWA on voittanut Vuoden yritys -tittelin neljä kertaa viiden viime vuoden aikana.

Tänä vuonna TBWA pärjäsi laajalla rintamalla usealla eri työllä. Toimisto keräsi kaikkiaan kuusi palkintoa kuudella eri työllä. Sarjavoitot se nappasi Parhaassa somepresenssissä Kingi, meemejä ja mopoja -työllään sekä Parhaassa verkkomainoksessa Niille, jotka eivät syö Mä*****ssä -työllään. Molemmissa asiakkaana oli Burger King. 

Tuotantopuolelta esiin voidaan nostaa ryminällä Grand One -kilpailuun tullut raisiolainen Simelius Simelius. Kuva- ja filmituotantoihin erikoistunut putiikki sai viisi palkintoa. Se oli mukana kolme kertaa palkitussa Bed Peace -työssä, ja yrityksen oma projekti House of Creativity voitti Paras pienen budjetin verkkopalvelu -sarjan. Lisäksi yritys oli mukana Yhdenvertaisuus-sarjan voittaneessa Pukukoodi: Vapaus -työssä.

Kilpailun päätuomarit tekivät tämän vuoden kilpailusta muutaman selkeän havainnon: esiin nousivat muun muassa trendiymmärrys ja kanavavalikoimat.

– Uusien kanavien ja teknologian hyödyntäminen innovatiivisesti on vahvasti osana parhaita töitä. Trendien sokean seuraamisen sijaan voittavissa töissä on hyödynnetty trendiymmärrystä ja rakennettu kulttuurisesti relevantteja töitä, erityisesti somessa, toteaa Widerholm. 

– Kanavarajat ovat koko ajan merkityksettömämpiä. Yhä vähemmän on töitä, joilla on yksi “pääkanava” ja sen ympärillä ohjaavia tukitoimia, vaan ideat toteutuvat yhä enemmän tasavertaisina eri kanavissa, jatkaa Manninen.

Katso kaikki voittajat tästä.

MAINOS
MAINOS
MAINOS