Kansainvälinen myynti eli vienti on ensisijaisen tärkeää Suomen kokoisen maan taloudelle. Siitä saamme volyymiä tuotantoomme, ja jo pienilläkin onnistumisilla on merkittävä positiivinen vaikutus bruttokansantuotteeseemme.
Keskustelu ja uutisointi myynnin ympärillä on turhan negatiivista. Nopealla googlailulla paljastuu, ettei onnistuneesta suomalaisesta myyntityöstä puhuta juuri missään. Otsikkotasolla puhutaan kyllä ”isoista tilauksista”. Välillä taas uutisoidaan, että tilauskirjat ovat jopa täynnä.
Tilauksista siis kyllä puhutaan, muttei siitä, mikä on niiden takana: juurikin onnistunut myyntityö. Isot tilaukset ovat vaatineet vuosien työn. Ne eivät ole ilmestyneet tilauskirjoihin itsestään. Niiden eteen on tehty mieletöntä myyntityötä!
Se kaikki naamioidaan kuitenkin helpon kuuloiseksi tilausten vastaanottamiseksi. Ihan kuin suuret kaupat tulisivat kuin Manulle illallinen.
Onko myynti niin vastenmielistä, ettei siitä haluta puhua, vaikka se tuottaa meille kaikille yhteistä hyvää?
Onko myynti niin vastenmielistä, ettei siitä haluta puhua, vaikka se tuottaa meille kaikille yhteistä hyvää?
B2B-myynti eli yritysten välinen myynti on vaativaa asiantuntijatyötä. Se vaatii laaja-alaista liiketoiminnan eri osa-alueiden osaamista. Ei riitä, että myyjä taitaa myyntityön lainalaisuudet. Hänen täytyy ymmärtää myös asiakasyrityksen eli minkä tahansa toimialan liiketoimintaa.
Vienti on niin ikään vaativaa asiantuntijatyötä. Mitä suurempia ja kompleksisempia ratkaisuja myydään, sitä pidempiä myyntiprosessit ovat ja sitä suurempaa määrää ihmisiä neuvottelukierrokset koskettavat.
Olen työskennellyt B2B-myynnin tehtävissä yli kymmenen vuoden ajan. Opiskelin myyntiä korkeakoulututkinnollisen verran. Olen ylpeästi myyjä. Joudun kuitenkin valitettavan usein perustelemaan ja selittelemään ammatinvalintaani.
Olen ylpeästi myyjä. Joudun kuitenkin valitettavan usein perustelemaan ja selittelemään ammatinvalintaani.
Nykyisin opetan myyntityötä. On mahtavaa tavata nuoria tulevaisuuden ammattilaisia, jotka innostuvat myynnistä. Myynnin opintojen pariin ei kuitenkaan ole varsinaista hinkua.
Myynnissä korostuu liiketoiminnan eri osa-alueiden ymmärtämisen lisäksi neuvottelu- ja vuorovaikutustaitojen merkitys. Erityisesti viennin puolella tarvitaan lisäksi kulttuurien välistä vuorovaikutusosaamista. Myynnin opinnot sisältävätkin usein käytännön harjoituksia, joissa vaativia neuvottelu- ja vuorovaikutustilanteita pääsee harjoittelemaan.
Lisäksi myynnistä järjestetään kovan luokan kilpailuja. Keväällä Helsingissä järjestettävään European Sales Competitioniin saavutaan Yhdysvalloista saakka. Yhdysvalloissa arvostetaan myyntiä, ja se näkyy!
Peräänkuulutan suurempaa hehkutusta onnistuneen, hyvän myyntityön ympärille. Jos uskaltaisimme innostua myynnistä ja arvostaa hyvää myyntityötä, olisi huominen meille kaikille valoisampi.
B2B-myynti on vaativaa asiantuntijatyötä, joka vaatii liiketoiminnan laaja-alaista ymmärrystä. Suomessa myynti on yksi vähiten arvostetuimmista työtehtävistä. Myyntiä on koulutettu korkeakoulutasolla vasta verrattain lyhyen aikaa. Kirjoittajat ovat B2B-myynnin ammattilaisia, tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita. Tämän kolumnin on kirjoittanut myynnin työelämäyliopettaja Kim Qvick, joka on työskennellyt asiakasrajapinnassa eri toimialoilla yli kymmenen vuoden ajan.