Kolumni

Myynnin ja markkinoinnin tulisi solmia toisiaan arvostava ja rakastava avioliitto, jossa kuitenkin sallitaan jatkuva vieraissa käynti

20.9.2024 7:25
Antti Kaihlanen
Myynti ja markkinointi tarvitsevat yhteiset mittarit ja prosessin yrityksen muissa funktioissa, kirjoittaa Antti Kaihlanen.

Perinteisesti myynnillä ja markkinoinnilla on ajateltu olevan omat selkeät roolinsa: markkinointi luo kysyntää, jonka myynti konvertoi kaupoiksi. Käytännössä nämä kaksi mille tahansa liiketoiminnalle kriittistä funktiota ovat aina olleet erottamattomat ja rajanveto niiden välillä on lähinnä teoreettista.

Myynti(henkilö) on kautta aikain ollut media, joka luo kysyntää kuljettamalla tärkeitä markkinointiviestejä asiakkaalle. Niin ikään markkinointikampanjoilla on aina saatu klousattua kauppoja myös ilman varsinaista myyntifunktiota. Digitaalisessa liiketoiminnassa myynnin ja markkinoinnin raja-aidat ovat hämärtyneet ehkä kaikkein selvimmin.

Modernissa liiketoimintaympäristössä myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on tärkeämpää kuin koskaan. Valitettavan usein, etenkin kun yritys kasvaa, nämä funktiot kuitenkin erkanevat toisistaan. Ne alkavat puhua omaa kieltään ja tavoitella omia päämääriään.

Pahimmillaan myynti- ja markkinointijohtaja kilpailevat keskenään johtoryhmän huomiosta ja suosiosta.

Pahimmillaan myynti- ja markkinointijohtaja kilpailevat keskenään johtoryhmän huomiosta ja suosiosta. Ei ihme, että ymmärrys myynnin ja markkinoinnin merkityksestä yrityksen kilpailukykyyn laskee, mitä suuremmaksi yritys kasvaa (MMA-barometri 2023).

Keskinäisen kilpailun sijaan myynnin ja markkinoinnin tulisi solmia toisiaan arvostava ja rakastava avioliitto, jonka osapuolet ymmärtävät olevansa yhdessä enemmän kuin osiensa summa. Tandemilla on helpompi polkea niin myötä- kuin vastamäkeen.

Myynnin ja markkinoinnin syvemmällä yhteistyöllä saavutetaan tutkitusti parempia tuloksia. Tuottavuus kasvaa, kun markkinointi toteuttaa optimaalisia ja oikea-aikaisia toimenpiteitä, jotka konvertoituvat myynniksi helpommin.

Myynnin ja markkinoinnin suhteessa on sallittava säännölliset irtosuhteet.

Yhteistyön ytimessä ovat yhteiset mittarit ja prosessit. Yhteisillä mittareilla varmistetaan polkeminen kohti yhteistä päämäärää sekä se, että myynnillä ja markkinoinnilla on ansaitsemansa arvostus kulmahuoneissa ja yrityksen muissa funktioissa. Yhteisillä prosesseilla taas varmistetaan jatkuva tiedonvaihto ja toiminnan tehokkuus.

Toisin kuin perinteisessä yksiavioisessa liitossa, myynnin ja markkinoinnin suhteessa on sallittava säännölliset irtosuhteet yrityksen muiden toimintojen kanssa. Muutoin myynti ja markkinointi on vaarassa siiloutua omaksi, vain aiempaa isommaksi saarekkeekseen.

Antti Kaihlanen on toimitusjohtaja ja yrittäjä sekä markkinoinnin ja kasvurahoituksen hybridi, joka haluaa parantaa markkinoinnin ymmärrystä taloudesta ja talouden ymmärrystä markkinoinnista. Kaihlasen kolumnit käsittelevät muun muassa markkinoinnin roolia yrityksen kassavirtojen tekijänä ja markkinointia yrityksen tärkeimpänä kilpailuetuna.

MAINOS