Markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio Warc on julkaissut neljä päähuomiota tämän vuoden Cannes Creative Effectiveness Lions -voittajista. Warc tutki eri sarjojen töitä ja haastatteli sekä kilpailun tuomareita että voittajia. Yhteenvetona organisaatio teki analyysin tämän vuoden voittajia yhdistävistä tekijöistä.
Analyysi tuo arvokasta tietoa toimistoille ja brändeille, sillä kehityksessä mukana pysyminen vaatii alan trendien seuraamista.
– Löytömme yhdessä kampanjaesittelyjen kanssa auttavat toimistoja ja mainostajia saavuttamaan tehokkaampia tuloksia luovuutta käyttämällä, sanoo Warcin Chiara Manco tiedotteessa.
Analyysissä nousi esiin seuraavat neljä trendiä:
1. Teknologia on näkymätön luovuuden mahdollistaja
Warcin mukaan teknologian rooli viestinnässä näkyy koko ajan enemmän. Voittajatöissä teknologia toimi lähtötekijänä, ja se moninkertaisti eri toimintoja. Warc kehuu erikseen muun muassa pikaruokaketju Burger Kingiä, joka hyödynsi kampanjassaan GPS-satelliittia. Burger Kingin mobiilisovellus lähetti edullisia ruokatarjoksia ihmisille, jotka liikkuivat parin sadan metrin päässä kilpailija McDonald’sin ravintoloista. Edulliset tarjoukset saivat ihmiset valitsemaan Burger Kingin McDonald’sin sijaan. Newgrove-sivuston mukaan Burger King -ravintoloiden asiakasmäärät moninkertaistuivat kyseisten tarjousten aikana.
2. Yllätyksellinen luovuus lisää kulttuurillista vaikutusta
Monet voittajat katsoivat visuaalisuuden ja tarinan taakse ja keskittyivät luomaan kulttuurillisesti merkityksellisiä kokemuksia tuotekehityksen avulla. Esimerkkinä mainittiin KMSZ:n suunnittelema DNA-tikkari, jolla tehdään DNA-testausta. Töiden markkinoinnissa hyödynnettiin etenkin vaikuttajia ja PR:ää. Useat tällaiset työt osoittivat, että yllätyksellinen ja odottamaton luovuus herättävät median mielenkiinnon.
3. Ketterä luovuus hyödyttää koko funnelia
Kolmantena piirteenä Warcin analyysissä nousi esiin ketterä luovuus, jolla viitattiin pieniin, arkisiin ja nopeisiin markkinointitekoihin. Pääideana on, että kaikenlaisilla teoilla voi olla iso vaikutus koko funneliin eli niin sanottuun markkinointisuppiloon, jos luovuutta osataan käyttää oikein.
4. Arvojen tuominen rohkeasti esiin tuo kaupallista hyötyä
Analyysin neljäs trendi liittyi yrityksen arvojen rohkeaan esiintuomiseen. Warc mainitsee esimerkkinä Grand Prix’n eli kilpailun pääpalkinnon voittaneen Niken, joka on saanut ison kaupallisen hyödyn tuotuaan esiin heidän asiakkailleen tärkeitä teemoja. Voittajakampanjassa Nike nosti esiin ihmisiä, jotka uskaltavat unelmoida. Keulakuvana oli amerikkaisen jalkapallon ammattilainen Colin Kaepernick, joka herätti muutama vuosi takaperin laajaa huomiota kannanotollaan. Kaepernick ei seisonut Yhdysvaltain kansallislaulun aikana ennen erästä NFL-ottelua vastustaakseen maassa tapahtuvaa poliisiväkivaltaa.
Alla olevalta videolta näet Niken voittajatyön esittelyn: