Mainostoimisto Nord DDB Helsinki sai viime vuoden puolella yllättävän briiffin. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL osasi ennustaa, että keväällä 2022 edessä olisi rajuja työtaisteluja, ja siksi liitto halusi kansan puolelleen. Tavoitteena oli nimenomaan tavoittaa ne ihmiset, jotka eivät kuulu JHL:ään.
Nord DDB alkoi töihin ja loi vauhdilla mielikuvallisen kampanjan, josta tuli jättimenestys: Kampanja oli keskimääräistä pidetympi, jopa 76 prosenttia piti siitä erittäin tai melko paljon. 81 prosenttia kriittisestä 18–30-vuotiaiden kohderyhmästä koki mainonnan vaikuttaneen heihin jollain tavalla, ja 68 prosenttia heistä koki mainonnan vaikuttavan JHL:n mielikuvaan myönteisesti. Vertailulukuna keskiarvo mielikuvan paranemiseen on 40 prosenttia.
Tämän päälle JHL sai historiallisen jäsenryntäyksen, kun toukokuuhun mennessä liitto oli saanut yli 10 000 uutta jäsentä, vaikka kampanjalla ei lähtökohtaisesti edes tavoiteltu jäsenmäärän kasvua.
– Saimme todella poikkeavan briffin. Meidän piti tavoittaa ei-jäsenet ja saada heidät JHL:n taakse, sanoo Nord DDB:n luova johtaja Kalle Wallin MarkkinointiUutisille.
Lähtökohtaisesti ongelmana oli, ettei JHL:n alojen työntekijät – kuten sosiaali- ja terveysalan sekä tekniikka- ja liikennealan ammattilaiset – saa tarpeeksi arvostusta. He tekevät tärkeää, korvaamatonta työtä yhteiskunnassa, mutta heidän työnsä ei näy ulospäin. Yleensä ajatellaan, että “kyllä joku hoitaa sairaat ja pitää julkiset tilat siistinä”. Siitä syntyi Kyllä joku hoitaa! -imagokampanja.
– Politiikassa puhutaan usein lisäkäsistä, mutta liiton aloilla työskentelevät kokevat puheen aliarvioivana, sillä kyseessä on kokonaisia ihmisiä. Siitä valikoitui esitysmuoto, jossa pelkät kädet tekevät mainoksessa työn. Lähdimme dramatisoimaan vahvasti, Wallin kertoo.
Katso alta kampanjan TV-filmi:
Mainonta käynnistyi helmikuussa laajalla valtakunnallisella näkyvyydellä televisiossa, ulkomainospinnoilla, radiossa, ilmoituskampanjassa ja sosiaalisen median kanavissa.
Kampanja oli tärkeä myös Nord DDB:lle, sillä toimisto pääsi olemaan mukana ratkomassa isoa yhteiskunnallista epäkohtaa.
– Tämä herättää myös meitä katsomaan asioita eri tavalla. Vaikka monilla meillä on kokemusta liitoista, meidän alalla liitot eivät ole mukana, joten tämä on hyvä muistutus liittojen tärkeydestä ja siitä, miten he tuovat esiin isoja epäkohtia.
Vaikka briiffi oli poikkeava, tilanne oli toimistolle herkullinen: monissa nykypäivän parhaimmissa kampanjoissa on vahva yhteiskunnallinen näkökulma, ja JHL:n kohdalla kulmaa ei tarvinnut miettiä sen enempää.
– Jokaisella brändillä tulisi olla yhtä selkeä yhteiskunnallinen rooli kuin JHL:llä. Kampanjan onnistumisen takasi selkeä yhteiskunnallinen epäkohta, jonka nostimme esiin yllättävällä luovalla toteutuksella. Kohderyhmäänsä arvostava kokonaisuus jätti katsojalle oivallettavaa, Wallin päättää.