Kolumni

Onko Tiktokilla kaikki kunnossa, kun se mainostaa Helsingin Sanomissa?

11.12.2024 7:05
Jenni Janakka
Kenties Tiktok toivoo tavoittavansa Hesarin sivuilta päättäjät, vanhemmat ja muut vaikutusvaltaiset tahot, jotka voisivat pyrkiä rajoittamaan sen toimintaa. Tällaisella mainoksella yhtiö kenties haluaa näyttäytyä vastuullisena toimijana, vaikka sen toiminta herättää vakavia kysymyksiä, kirjoittaa Jenni Janakka.

Maanantaina 9.12. Helsingin Sanomien verkkolehden etusivulla komeili Tiktokin mainos, joka kertoi sen 12 miljardin panostuksesta käyttäjiensä tietoturvaan. Mainos herätti minussa välittömästi useampia kysymyksiä, kuten miksi somejätti mainostaa Hesarissa ja kenelle mainos oli tarkoitettu. 

Suurin osa Tiktokin käyttäjistä (59 %) on 18–34-vuotiaita. Tuosta ryhmästä osa varmasti selaa myös Hesaria, mutta veikkaan, että mainoksen tavoittamista ihmisistä vain pienellä osalla on Tiktok käytössä. 

Oliko tarkoitus kenties tavoittaa mainoksella Tiktokia käyttävien lasten ja nuorten vanhemmat tai poliittiset päättäjät? Yksi Tiktokiin liitetyistä huolenaiheista on nimittäin sovelluksen kiinalainen omistaja ByteDance. Tämä siksi, että Kiinan hallituksen pelätään pääsevän käsiksi Tiktokin keräämiin käyttäjätietoihin. 

Paljastui, että Tiktokin sisäinen selan kerää käyttäjistä arkaluontoista tietoa mukaan lukien luottokorttitiedot ja salasanat.
MAINOS

Näitä epäilyjä on lisännyt Kiinan lainsäädäntö, joka edellyttää yrityksiä luovuttamaan tietoja viranomaisille tarvittaessa. Tiktok on kuitenkin kieltänyt jakavansa tietoja Kiinan hallitukselle, ja tätä epäilystä lievittämään on kehitetty hankkeet Project Clover Euroopassa ja sen yhdysvaltalainen vastine Project Texas.

Helsingin Sanomissa ollutta mainosta klikkaamalla pääsee Tiktokin infosivulle katsomaan videota, joka kertoo, kuinka tärkeää Tiktokille on käyttäjiensä turvallisuus. Puhe on juurikin  Project Cloverista, joka on Tiktokille 12 miljardin euron investointi. Hankkeen myötä Irlantiin rakennetaan pian toinenkin Tiktokin datakeskus ja kolmas datakeskus otetaan loppuvuodesta käyttöön Norjassa. Video kertoo, kuinka kaikkien Euroopan talousalueen, Iso-Britannian ja Sveitsin Tiktok-käyttäjien tiedot säilytettäisiin jatkossa näissä Euroopassa olevissa datakeskuksissa.

Mainoksella yhtiö kenties haluaa näyttäytyä vastuullisena toimijana, vaikka sen toiminta herättää vakavia kysymyksiä. 

Tiktok on viime aikoina joutunut tietoturvakohun keskelle. Paljastui, että sovelluksen sisäinen selan kerää käyttäjistä arkaluontoista tietoa mukaan lukien luottokorttitiedot ja salasanat. Tämän lisäksi muun muassa neurotieteiden tohtori Patrick Porter on havainnut, että Tiktokin käyttö voi aiheuttaa kognitiivisia ja neurologisia muutoksia. Myös Supo on varoittanut Tiktokin käytöstä.

Kenties Tiktok toivoo tavoittavansa Hesarin sivuilta päättäjät, vanhemmat ja muut vaikutusvaltaiset tahot, jotka voisivat pyrkiä rajoittamaan sen toimintaa. Tällaisella mainoksella yhtiö kenties haluaa näyttäytyä vastuullisena toimijana, vaikka sen toiminta herättää vakavia kysymyksiä. 

Päällimmäisenä tästä mainoskampanjasta jää mielikuva, että Tiktokissa on todella jotain hämärää, ja se on huolissaan maineestaan ja yrittää epätoivoisesti vakuuttaa suomalaiset päättäjät ja vanhemmat siitä, että sovellus on turvallinen.

Jenni Janakka on kirjailija ja puhetaiteilija, joka yhdistää työssään tieteen ja historian popularisointia omiin arkisiin havaintoihin. Hän on perehtynyt muun muassa työelämään, tasa-arvokysymyksiin ja seksuaalisuuteen. Janakka on aktiivinen Instagramissa, minkä lisäksi hän työskentelee läheisesti erilaisten vaikuttajien kanssa. Kolumneissaan hän käsittelee somea ja vaikuttajia.