Kolumni

Outous on markkinoinnin supervoima, jota emme osaa hyödyntää

4.10.2023 7:05
Mikael Nemeschansky
Me suomalaiset emme osaa olla ylpeitä omalaatuisuudestamme. Amerikkalaiset voivat keskittyä olemaan amerikkalaisia Amerikassa, mutta meidän täytyy nähdä koko maailma suomalaisittain. Se tarjoaa ainutlaatuisen näkökulman maailmaan ja sen ilmiöihin, kirjoittaa Mikael Nemeschansky.

Suomalainen mainonta ja markkinointi eivät pärjää maailmalla, koska meillä ei ole samanlaisia budjetteja kuin amerikkalaisilla tai briteillä, sanotaan usein. Budjettien taakse voi mennä piiloon, mutta erinomaiseen ja puhuttelevaan markkinointiin tarvitaan muutakin kuin paksu lompakko. Isoimmallakaan markkinointibudjetilla ei saa tuoretta ja oivaltavaa näkökulmaa.

Länsinaapuriltamme voimme oppia, miten maabrändi leivotaan osaksi markkinointia. Eat a Swede tai Swedish Number ovat Cannesissa palkittuja caseja, jotka ovat syntyneet ruotsalaisesta näkökulmasta. Ruotsin menestynein toimisto Forsman & Bodenfors on sanonut, että heidän töistään jokainen perustuu vahvasti ruotsalaiseen ajattelutapaan.

Tapasin hiljattain hollantilaisen kollegani Boris Nihomin. Kysyin häneltä, miksi me suomalaiset ja hollantilaiset tulemme aina niin hyvin toimeen keskenämme. Hän vastasi, että hollantilaiset ovat hyvällä tavalla outoja – aivan kuten suomalaiset. Hollantilaisten omalaatuisuus ja ylpeys outoudestaan näkyy myös paikallisessa mainonnassa ja saa kansainvälisesti huomiota ja tunnustusta.

Me suomalaiset sen sijaan emme osaa olla ylpeitä omalaatuisuudestamme. Yritämme jatkuvasti olla muiden kaltaisia siinä onnistumatta. Meidän tulisi ottaa mallia hollantilaisista ja olla rohkeasti outoja omalla tavallamme. Ja ylpeitä siitä!

Olemme pieni kansa etäällä maailman keskipisteestä. Emme voi käpertyä omien rajojemme sisälle. Siinä missä amerikkalaiset voivat keskittyä olemaan amerikkalaisia Amerikassa, meidän täytyy nähdä koko maailma suomalaisittain. Se tarjoaa meille ja muille ainutlaatuisen näkökulman maailmaan ja sen ilmiöihin.

Ajattelemme silti hyvin usein, että suomalaisuus, etäisyys ja pienuus on meille haitta. Yritämme peittää suomalaisuuttamme ja mukautua niin, ettemme erottuisi. Mutta eikö markkinoinnissa ole kyse juuri erottumisesta ja mieleen jäämisestä? Miksi pelkäämme sitä?

Suomalainen outous nostaa aikaa ajoin päätään maailmalla. Enkä nyt tarkoita sitä väsähtänyttä mielikuvaa kansasta, joka ei puhu, mutta harrastaa eukonkantoa ja saappaanheittoa, vaan aidosti tässä päivässä kiinni olevia asioita. Guardian ennusti muutama vuosi sitten suomalaisen omituisuuden olevan uusi hitti TV-sarjoissa. Käärijä näytti, että suomalaisuus riittää maailmalla.

Suomalainen omituisuus on vahvuutemme. Se on supervoimamme, jos niin haluamme ja päätämme. Sitä kun ei kenelläkään muulla ole. Joten eiköhän aleta hyödyntämään sitä.

Mikael Nemeschansky on pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen, joka haluaa herättää keskustelua, rikkoa myyttejä ja löytää uusia totuuksia. Nemeschansky kirjoittaa alan ilmiöistä ja sisäpiiristä sekä kehottaa jokaista markkinoijaa kyseenalaistamaan itsensä ja uskomuksensa, sillä sille on tarvetta enemmän kuin koskaan.

MAINOS