Rahapelien markkinointi on yksi suurista rahapeliongelmiin altistavista tekijöistä, todetaan peliongelmissa auttavan Peluurin tiedotteessa. Peluurin mukaan taitavan pelisuunnittelun ja aggressiivisen markkinoinnin lopputuloksena syntyy riippuvuutta aiheuttava tuote, jolla on laaja näkyvyys. Rahapelimainonta tulee vastaan kaikkialla arkisissa ympäristöissä, ja siltä voi olla vaikeaa välttyä.
Nettipelaaminen on selvästi yhä suuremmassa roolissa ongelmallisesti pelaavilla, ja rahapelejä pelataan valtavasti netin kautta myös ulkomaisilla toimistoilla. Peli poikki -ohjelmaan hakeneista enää 4 prosenttia pelasi pelkästään Veikkauksen pelejä.
Suomessa keskustellaan nyt nykyisen rahapelijärjestelmän purkamisesta.
Suomessa keskustellaan nyt nykyisen rahapelijärjestelmän eli käytännössä Veikkauksen monopolin purkamisesta ja siirtymisestä lisensseihin perustuvaan järjestelmään. Peluurin yksikön päällikön, Inka Silvennoisen, mielestä suomalaista rahapelijärjestelmää on historiallisesti leimannut tuottojen tavoittelu ja niiden asettaminen pelihaittojen ehkäisyn edelle. Hän on sitä mieltä, että samaa virhettä ollaan toistamassa nyt uudesta järjestelmästä keskusteltaessa.
– Järjestelmäuudistuksessa tulee kiinnittää erityistä huomiota rahapelien saatavuuden ja markkinoinnin tiukkaan rajoittamiseen. Jollakin aikavälillä tulisi kieltää rahapelien mainonta kokonaan, Silvennoinen arvioi tiedotteessa.