Finnwatch on vertaillut tuoreessa selvityksessään pikaruokaketjujen ilmastotyötä Suomessa. Vertailun kärkeen nousi Kotipizza selvityksen tiukimpien ilmastotavoitteiden ja tuotekohtaisten päästötietojen avulla.
Lue myös: Kotipizza muuttuu Asunnottomien yöksi Koditonpizzaksi
Erot ketjujen välillä ovat suuria.
Finnwatchin tiedotteessa kerrotaan, että heikoimmillaan ilmastotyö on lähes olematonta tai siitä ei kerrota julkisesti juuri mitään. Esimerkiksi Rollsin ja Scanburgerin ilmastotyön arvioitiin olevan vasta hyvin alkuvaiheessa. Selvityksen heikoimmaksi jäi silti Subway.
Lue myös: Ukraina nimesi Subway-pikaruokaketjun hyökkäyssodan tukijaksi
– Yleensä isoilla kansainvälisillä toimijoilla on olemassa ilmastotyön perusrakenteet kuten päästöraportointi ja vähennystavoitteet, ja niistä kerrotaan avoimesti. Subway ei kuitenkaan vastannut meille lainkaan eikä sen ilmastotyöstä saatu muutenkaan juuri mitään tietoa, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola kertoo tiedotteessa.
Selvityksessä Finnwatch lähestyi myös Suomen suurimpia virtuaaliravintola-alan toimijoita, jotka hallinnoivat monia kuljetuspalveluiden alustoilla näkyviä pikaruokabrändejä, joiden ruoan valmistavat kuitenkin toiset yritykset. Yksikään näistä toimijoista ei vastannut Finnwatchin kysymyksiin eikä niiden ilmastotyöstä saatu muutenkaan tietoa.
– Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä siitä, ymmärtävätkö nämä yritykset oman ilmastovastuunsa, Leipola toteaa.
Kotipizzan jälkeen vahvimmin selvityksessä suoriutuivat Burger King, Hesburger ja McDonald’s. Kaikilla edellä mainituilla on käytössään tai suunnitteilla merkityksellisiä toimia ilmastovaikutuksen pienentämiseksi muun muassa logistiikassa ja energiankäytössä.
Finnwatchista muistutetaan, että olennaisinta on kuitenkin vähentää raaka-aineiden tuotannon päästöjä. Kaikilla tutkituilla ketjuilla on tarjolla lihattomia vaihtoehtoja, mutta toimenpiteissä näiden suosion kasvattamiseksi oli eroja.
Selvityksen perusteella vahvimmin päästöjä vähentävää ruokamurrosta edistävät Hesburger ja Kotipizza.
Lue myös: Suomen ikonisimmasta hampurilaisesta lanseerattiin kasvisversio
– Lähivuosina nähdään toivottavasti uusia kiinnostavia vähäpäästöisiä tuotteita, joiden menekkiä edistetään sekä mainonnalla että hinnoittelulla. Toistaiseksi päästöjen vähentämistä vaikeuttaa se, että ketjut mainostavat edelleen aktiivisesti lihatuotteita, Leipola sanoo.