Claudio Schwarz / Unsplash
Mainonta

”Pr lähetys” ei ollut riittävä tunniste kaupallisesta yhteistyöstä

6.9.2023 14:04
Mikko Perttunen
Mainonnan eettinen neuvosto antoi kolme huomautusta.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kolme huomautusta sosiaalisen median vaikuttajille.

Anette Tallberg sai huomautuksen Unilever Finlandin ja Spalt Pr Managementin Ab Filial i Finlandin sekä Saether Oy:n kanssa tekemistään yhteistöistä.

Tallbergin Instagram-julkaisuissa ei ollut riittävän selvästi ilmaistu, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Julkaisuissa käytettiin ilmaisuja ”pr lähetys” ja ”pr gifted”. Lisäksi ilmaisut eivät olleet julkaisuissa ensisilmäyksellä nähtävissä.

Urheilija ja valmentaja Mika Sihvonen puolestaan julkaisi UAB Technostikan nikotiinipussimainoksen Instagram-tilillään. Sihvosenkaan julkaisussa ei ollut mainostunnistetta, minkä lisäksi Neuvosto korosti, että nuorille kohdistetussa mediassa ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita. Sihvosen tili on myös nuorten seuraajien suosiossa.

MAINOS
MAINOS
MAINOS