Mainonta

Pro bono -voimin Naisten Linjalle toteutettu kampanja esittelee väkivaltatyön leikkausten seurauksia

18.12.2024 8:27
Mikko Perttunen
Pysäyttävä kampanja veti leffasalin hiljaiseksi.

Naisten Linja, mainostoimisto Hasan & Partners sekä Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat loivat pro bono -kampanjan Naisten Linjan tueksi.

Laajat julkisen rahoituksen leikkaukset kohdistuvat myös Naisten Linjaan, joka tarjoaa luottamuksellista ja maksutonta apua väkivaltaa kokeneille naisille ja heidän läheisilleen.

Vuosittain yli tuhat väkivaltaa kokenutta naista saa apua Naisten Linjalta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:n tuoreen avustusehdotuksen mukaan Naisten Linjan avustukseen kohdistuu ensi vuonna kolmen prosentin leikkaus, mutta samalla myös korkea inflaatio ja alv-kannan nosto heikentävät järjestön taloutta.

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa reilusti yli puolet naisista on kokenut fyysistä väkivaltaa, sen uhkaa tai seksuaaliväkivaltaa. Ongelma näkyy Naisten Linjalla, missä asiakkaita on enemmän kuin pystytään auttamaan.

MAINOS

– Naisten Linjalle tulevien yhteydenottojen määrä on jatkuvassa kasvussa. Tälläkin hetkellä yli puolet puheluista jää vastaamatta, chatissa keskustelua voi joutua odottamaan jopa tunnin ja vertaistukiryhmiin on enemmän tulijoita kuin mitä pystytään ottamaan vastaan, Naisten Linjan varainhankinta- ja talouspäällikkö Elina Lakso kertoo tiedotteessa.

Kampanjan tarkoitus oli tuoda esiin konkreettisesti leikkausten vaikutukset sekä tehdä kuuluvaksi kaikki ne puhelut, jotka jäävät vastaamatta. Kampanja lanseerattiin leffasalin pimeydessä Finnkinon ja Cinemansen tarjoamassa Woman of the Hour -elokuvan kutsuvierasnäytöksessä väkivallan vastaisella viikolla 28. marraskuuta.

Salissa oli juuri muistutettu puhelinten sulkemisesta sekä leffarauhasta. Elokuvan luultiin alkavan, mutta salissa alkoikin soida puhelin, ja sitten toinen ja kolmas. Alun ärsytys muuttui yleisössä pian hermostuneeksi ja epämukavaksi nauruksi, tiedotteessa kuvaillaan.

Seuraavaksi elokuvateatteriin piilotetut puhelimet saivat tuekseen surround-ääniraidan, ja koko sali tuntui värisevän ja pirisevän – pysähtyen sitten kuin seinään. Valkokankaalle ilmestyi viesti “Kuka vastaa, jos kukaan ei vastaa?”, mikä veti salin hiljaiseksi.

Mukana kampanjaa mahdollistamassa olivat Hasan & Partnersin, opiskelijoiden, Finnkinon ja Cinemansen lisäksi äänisuunnittelusta ja -tuotannosta vastanneet Soundart sekä Humina, kuvausseinän toteuttanut Brawo, goodiebagit tarjonnut Depend Cosmetics sekä mainospintansa kampanjalle lahjoittanut Clear Channel.

Kampanja näkyy ennen joulua myös kauppakeskusmainontana.