Markkinointiviestintätoimisto Republic ja digitaalisia oppimateriaaleja kustantava Studeo ovat tehneet yhteistyötä jo neljä vuotta, ja yhteinen matka on pitänyt sisällään paljon – muun muassa totaalisen brändiuudistuksen.
Viime vuonna Republic suunnitteli ja toteutti Studeolle vuoden kenties yhden merkittävimmistä yhteiskunnallisista kampanjoista Suomessa. Kiitos koulu -kampanjassa ihmisiä kannustettiin kiittämään koulua ja sen henkilöstöä, ja kampanjassa jaettiin yhteensä yli 23 000 kiitosta. Kampanja nousi marraskuussa taas pinnalle, kun työ voitti Finnish Comms Awardsissa Vuoden repäisy -sarjan.
Nyt Republic – joka valittiin tänä vuonna Vuoden toimistoksi viestintätoimistojen ja pienten mainostoimistojen sarjoissa – sekä Studeo ovat tekemässä uutta yhteiskunnallisesti vaikuttavaa kampanjaa, joka on itse brändiä suurempi.
Tällä kertaa katse on opettajien sijaan lukiolaisissa, joiden hyvinvoinnista puhutaan paljon – eikä vähiten koronan takia. Studeo teetätti Innolinkilla tutkimuksen, joka kertoo lukiolaisten hyvinvoinnista karua kieltä: kaksi kolmesta opiskelijasta haluaisi voida paremmin tällä hetkellä.
Siitä syntyi Ilonpalautus-kampanja, jonka tavoitteena on keksiä keinot lukiolaisten hyvinvoinnin parantamiseen. Kampanjan keskiöön on tuotu nimenomaan lukiolaisten ääni.
– Yleensä opiskelijoiden hyvinvoinnista puhuvat kaikki muut paitsi itse opiskelijat. Halusimme, että ne ihmiset, joita asia koskettaa ja joilla varmasti riittää ideoita asian ratkaisemiseen, pääsevät ääneen, kertoo Republicin Senior Planner Jukka-Pekka Paajanen.
Toinen olennainen asia on konkreettisuus. Ongelman ratkaisemisesta ei haluta puhua vain yleisellä tasolla.
– Tämä on ratkaisuhakuinen kampanja, jossa haetaan konkreettisia keinoja. Brändien pitää toimia ja kertoa, eikä vain puhua. Studeon missiona on tehdä koulusta jokaiselle hyvä paikka olla. Kampanja viestii kohderyhmälle brändin pehmeää ydintä, mutta samalla se koittaa tehdä maailmasta hieman paremman paikan.
Kampanja on yhä kesken, mutta tulokset ovat olleet vaikuttavia – kuten Republicin ja Studeon edellisessäkin yhteiskunnallisessa kampanjassa. Paajanen sanoo, että kaiken lähtökohtana on ollut asiakkaan rohkeus.
– Studeota täytyy kiittää siitä, että he uskaltavat tehdä yhteiskunnallista brändimarkkinointia. Heillä on rohkeutta irtautua oman tuotteensa ääreltä markkinoinnissa, ja se ei ole itsestäänselvyys.
– Tärkeintä Studeon kampanjoissa on ollut se, että kampanjakonsepti on kirkas ja että sen ytimessä on yhteiskunnallinen teko. Kampanjalle pitää olla aito sosiaalinen tilaus. Näin se innostaa ja aktivoi ihmisiä, ja kun kampanja on aidosti merkityksellinen, pienempikin mainosbudjetti riittää tuomaan ansaitun näkyvyyden tukemana hyviä tuloksia.
Kampanjan konsepti on yksinkertainen: kuka tahansa saa antaa Ilonpalautusidea-kampanjasivulla ratkaisuehdotuksia, joilla parannetaan lukiolaisten hyvinvointia. Näkyvyyttä on hankittu runsaasti omissa medioissa, ansaitulla medialla sekä maksetulla mainonnalla. Tärkeimmät kanavat ovat olleet Facebook, Instagram ja TikTok, joissa nuoret tavoitetaan tehokkaasti.
Tavoitteena on kerätä tuhat ideaa, jotka lähetetään alkuvuodesta päättäjille, kuten opetusministeri Li Anderssonille.
– Nyt kasassa on noin 650 ideaa, ja odotamme luvun nousevan lähelle tuhatta. Kaikki ideat ovat avoimesti luettavissa sivuilla. Tammikuussa kokoamme julkaisun, joka analysoi ideoiden antia ja nostaa esiin opiskelijoiden suosikki-ideat, Paajanen kertoo.
Lukiolaisten ääni kuuluu kampanjassa koko ajan. Asiantuntijana on käytetty Suomen Lukiolaisten Liittoa, joka teki kampanjaan 12 ensimmäistä ilonpalautusideaa.
Päättäjille kohdistettuihin ideoihin kuuluu muun muassa terapiatakuun ja mielenterveystarkastuksien käyttöön ottaminen. Opettajia puolestaan rohkaistaan ottamaan stressinhallintataidot osaksi opiskelua. Vanhempia neuvotaan tukemaan omaa nuortaan olemaan itsensä. Lukiolaisia muistutetaan kehumaan ja kannustamaan toisiaan.
Lukiolaiset päättävät myös siitä, mitkä ideat nostetaan lopulliseen Ilonpalautus-julkaisuun.
– Parhaat ideat valitsee tuomaristo, joka koostuu pelkästään lukiolaisista. Näin onnistutaan tekemään ratkaisukeskeinen julkaisu, Paajanen lisää.
Ilonpalautusideoita saa antaa vielä viikkojen ajan, mutta ideakilpailu päättyy marraskuun lopussa. Kilpailun voittaja saa tuhannen euron palkinnon. Paajasen mukaan kampanjaa jatketaan vielä keväällä, jolloin luvassa on uudenlainen, lukiolaisille kohdistettu kilpailu.