Mainonta

Runsaasti huomiota herättäneiden lukukelvottomien mainoksien taustalla oli tärkeä viesti

7.4.2021 15:30
Toni Rajamäki
Kampanjalla haluttiin havainnollistaa lukutaidottomuutta.

Viime viikolla Suomessa kohittiin mainoksista, joissa ei ollut mitään järkeä. Useiden yritysten mainoksissa oli lukukelvotonta tekstiä vailla mitään selitystä. Asiasta käytiin keskustelua muun muassa MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä. “Siansaksaa” sisältäneitä mainoksia pidettiin sosiaalisessa mediassa niin tarkoituksellisina vitseinä kuin myös inhimillisinä virheinä.

Sittemmin mainoksille saatiin selitys: hankkeen taustalla oli lapsien oikeuksia edistävä kehitysyhteistyöjärjestö Suomen World Vision, jonka kampanjaan lähti mukaan monia yrityksiä ja lukuisia vaikuttajia. Yrityksistä mukana olivat muun muassa Terveystalo, Viking Line ja Biltema.

Kampanjan tarkoituksena oli havainnollistaa lukutaidottomuutta. World Vision sanoo, että maailmassa on arvioiden mukaan yli 770 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Suurin osa heistä on naisia. Nyt jopa sadat miljoonat lapset ovat jääneet osittain tai kokonaan vaille etäopetusta.

Arvioiden mukaan lukutaidottomuus vain kasvaa. Jo ennen koronapandemiaa matalan ja keskitulotason maissa vain 53 prosenttia 10-vuotiaista pystyi lukemaan ikätasolleen sopivan tekstin. Maailmanpankki ja Unesco arvioivat luvun nousevan 63 prosenttiin.

– Koulutus, oppiminen ja lukutaito ovat jokaisen lapsen oikeuksia, ja siksi päätimme tarttua nyt nimenomaan lukutaidottomuuteen ja sen havainnollistamiseen. Erityisesti kehittyvissä maissa on uhkana, että osa lapsista ei palaa pandemian jälkeen kouluun lainkaan. Koulutus on paras keino katkaista köyhyyden kierre, sanoo Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Annette Gothóni tiedotteessa.

MAINOS
MAINOS