Kuva: Tuola Visuals
Myynti

S-ryhmä ja VTT tekivät kiinnostavan tuuppauskokeilun – kasviproteiinien kokonaismyynnissä huomattava kasvu

20.1.2025 10:33
Mikko Perttunen
Neljä viikkoa kestänyt kokeilu osoitti, että kuluttajat kaipaavat apua kestävissä valinnoissa, ja ohjaamisella voidaan myös saavuttaa tuloksia.

VTT ja S-ryhmä selvittivät viime vuoden maaliskuussa ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi.

Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä.

Kokeilu toteutettiin Tornion Prismassa, ja sen aikana myymälän hedelmä ja vihannes -osastolle tuotiin tarjolle muutama Yhteishyvän kasvisruokaresepti ja kaikki niiden valmistukseen tarvittavat raaka-aineet. Toteutuksessa reseptit ja ainekset sijoitettiin osastolla samaan paikkaan, josta ne olivat helposti asiakkaiden kerättävissä.

Kaupalla on merkittävä rooli kuluttajan valintapolulla.
MAINOS

– Kuluttajat voivat toimia tiedostavasti ja vastuullisesti, mutta tarvitsevat jossakin vaiheessa myös tukea muutokseen sekä kestävämpien valintojen tekemiseen. Tuotteiden näkyvyys ja sijoittelu kaupassa ovat silloin avainasemassa. Kaupalla on merkittävä rooli kuluttajan valintapolulla, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n Tulevaisuuden asiakas-tutkimustiimin vetäjä Anu Seisto kertoo tiedotteessa.

Toteutuksen yhteydessä myös viestittiin selkeästi ilmastoystävällisemmästä syömisestä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen.

Kokeilu kesti myymälässä noin neljä viikkoa ja sen vaikutuksia mitattiin kyselytutkimuksella ja toteutuneiden myyntien avulla.

Kokeilun aikana noin 30 prosenttia kaupassa asioineista asiakkaista kiinnitti huomiota toteutukseen. Kasvisruoasta kiinnostuneista asiakkaista lähes 80 prosenttia kiinnitti huomiota toteutukseen, mutta myös 30 prosenttia asiakkaista, jotka eivät yleensä valmista kasvisruokaa, koki esillepanon inspiroivana.

Kokeilun aikana myös kasviproteiinien myynnissä havaittiin huomattava 30 prosentin kasvu.

– Nyt toteutettu kokeilu osoitti, että kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään. Kokeilu antoi meille paljon ideoita ja otamme siitä saadut opit varmasti osaksi suunnitteluamme, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström toteaa.