Kolumni

Se, että käytät Canvaa, ei tee sinusta graafikkoa

22.3.2024 7:05
Aino Nieminen
Graafinen suunnittelu ei ole sitä, että valitaan kiva fontti ja nätit värit. Se on ammatti ja taito, joka vaatii samanlaista opiskelua ja harjoittelua kuin mikä tahansa muukin ala lääkäristä koodariin, kirjoittaa Aino Nieminen.

Erilaisten kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmien testaaminen on helppoa ja hauskaa. Se ei kuitenkaan ole graafista suunnittelua, eikä Canvan tai minkään muunkaan ohjelmiston hankkiminen tee sinusta graafikkoa. 

Graafinen suunnittelu ei ole sitä, että valitaan kiva fontti ja nätit värit. Se on ammatti ja taito, joka vaatii ihan samanlaista opiskelua ja harjoittelua kuin mikä tahansa muukin ala lääkäristä koodariin. Aika harva olisi poran saadessaan valmis hoitamaan koko firman hampaat. Visuaalisen suunnittelun kohdalla usein kuitenkin oletetaan, että se riittää, että hankkii ohjelman tai että tekeminen on kivaa – eikä mitään muuta tarvita. 

Kenestäpä ei olisi hauska selailla trendikkäitä fontteja tai villejä kuvituselementtejä tarvitsematta lainkaan miettiä niiden syvempää tarkoitusta tai sopivuutta juuri tiettyyn käyttöön. On helppo ajatella olevansa oman elämänsä (ja usein firmankin) graafikko, kun avaa minkä tahansa template-kirjaston tai testailee logogeneraattoria. 

Jotta lopputulos olisi jotakin muuta kuin kiva harrastus, tarvitaan kuitenkin myös laaja-alaista osaamista ja ymmärrystä visuaalisesta viestinnästä sekä kuvan tekemisen perusteista.

Yritysilmeen värejä ei valita sen perusteella, että ne ovat jonkun mielestä kivoja.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Yritysilmeen värejä ei valita sen perusteella, että ne ovat jonkun mielestä kivoja. Ne valitaan sen mukaan, mikä tukee yrityksen brändiä sekä sen viestiä kohderyhmälle. Valmispohjia ja kivoja ohjelmia kokeillessa unohtuu usein se, kenelle suunnitellaan ja mitä. 

Puhutteleva kuva on useimmiten ison työn, laajan pohdinnan sekä vahvan osaamisen yhdistelmä. Kiinnostava visuaalinen ratkaisu koostuu useista elementeistä ja niiden keskinäisestä dynamiikasta, jolla haluttu viesti saadaan välitettyä juuri oikeille ihmisille. Hyvin tehty visuaalinen suunnittelu on äärimmäisen tehokas kilpailuetu.

Graafisen suunnittelun tulisikin nojata ohjelman tai valmispalikoiden ostamisen sijaan kuvan tekemisen perusteisiin: klassisiin värioppiin, sommitteluun, valon ja varjon toimintaperiaatteisiin, typografian tuntemukseen, taidehistoriaan sekä kuvan- ja medialukutaitoon. Merkitykselliset visuaaliset ratkaisut syntyvät näiden hallitsemisesta (ja sääntöjen hallitusta rikkomisesta). 

Ohjelmat ja työkalut kehittyvät, mutta kuvan tekemisen ja visuaalisen suunnittelun perusteet ja lainalaisuudet eivät muutu.

Ohjelmat ja työkalut kehittyvät, mutta kuvan tekemisen ja visuaalisen suunnittelun perusteet ja lainalaisuudet eivät muutu. Kultainen leikkaus, vastavärien toimintaperiaate tai silmien ja aivojen yhteistyö ovat edelleen aivan yhtä ajankohtaisia kuin ennen Photoshopia, Canvaa tai chat-GPT:äkin. Itse asiassa suurin osa nykyisen Photoshopinkin työkaluista perustuu alun perin pimiötyöskentelyyn.

Perusteiden opettelu on aikaa vievää ja pelkistä ohjelmista intoilevan mielestä usein jopa tylsää – ainakin tylsempää kuin ohjelmistoilla leikkiminen. Lopputuloksessa näkyy kuitenkin, kumpaan tekijä on aikaansa käyttänyt. 

Muokattu 22.3. klo 14.02: Korjattu kirjoittajan nimi Aino Niemiseksi.

Aino Nieminen on luovuuden ja bisneksen rajapinnassa viihtyvä multiyrittäjä sekä graafisen alan sveitsilänen linkkuveitsi, joka juo liikaa kofeiinitonta kahvia ja uskoo ihmeisiin.