Suomalaisen Kirjakaupan alulle panema Seis lukupuutto! -mielenilmaus sekä sen yhteydessä eduskunnalle luovutettu vetoomus peräänkuuluttivat tukea luku- ja kielitaidon oppimiseen ja lukuharrastuksen kehittymiseen.
Mukana oli Suomalaisen Kirjakaupan lisäksi lähes 40 toimijaa, kuten Aivoliitto, Suomen Urheiluliitto, Vanhempainliitto, Kaupan Liitto, Otava, WSOY, Kirjailijaliitto sekä Digirauha.
“Kumppanien suuri määrä kertoo siitä, kuinka laajasta yhteiskunnallisesta huolesta on kyse”, Suomalaisen kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka kertoo tiedotteessa.
“Ilman kunnollista lukutaitoa yksilön kehittymisellä tulevat rajat nopeasti vastaan. Näin ollen, meidän kaikkien tahtotila on edistää suomalaisten lukutaitoa, osaamista, mielen hyvinvointia ja läsnäolevampaa elämää.”
Mielenosoitus oli Suomalaiselle Kirjakaupalle uudenlainen vastuullisuusviestinnän avaus. Tukena toimi markkinointiviestintätoimisto Drama Queen, jonka kanssa yhteistyö käynnistyi vuoden vaihteessa.
“Vaikuttava mainonta ja viestintä on yhä useammin yhteydessä aitoon vastuullisuustyöhön. Havaittuun haasteeseen tarttuminen ja rohkea kannanotto lukemisen puolesta osuivat Suomalaisen Kirjakaupan arvoihin ja toiminnan ytimeen”, Drama Queenin asiakkuusjohtaja Krista Suomi-Myllykoski sanoo.
Mielenosoituksen lisäksi yhteistyö näkyi Helsingin Sanomien kokosivun mainoksena keskiviikkona 23. huhtikuuta sekä erilaisissa sisällöissä Suomalaisen Kirjakaupan ja osallistuvien organisaatioiden some-kanavissa.