Digitaalisuus

Selvitys: Suomessa on 168 markkinoinnin teknologiayritystä – joukossa niin tuoreita startupeja kuin jo globaalisti toimivia suunnannäyttäjiä

2.3.2021 8:00
Toni Rajamäki
MarkkinointiKollektiivin selvitys kokoaa yhteen Suomen markkinointiteknologiayritykset. Suomesta löytyy 168 yritystä, ja osa niistä on alueellaan jo maailman kärkeä.

MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin tekemä Martech Landescape Suomi -selvitys on julkaistu.

Selvityksessä on listattu suomalaisia markkinointiteknologia-alan startup-yrityksiä, kasvuyrityksiä ja jo vakiintuneita yrityksiä sekä luokiteltu ne globaalin Martech Landscape -koosteen mukaisesti kuuteen eri kategoriaan. Selvityksen tarkoituksena on, että alan ammattilaisten olisi helpompi hahmottaa markkinointiteknologiakenttää ja löytää uusia palveluita myös kotimaisista toimijoista.

– Jos kuka tahansa alan ammattilainen haluaa kehittää oman organisaationsa markkinointia teknologian avulla, hän voi katsoa tästä selvityksestä, minkälaisia työkaluja Suomesta löytyisi. Aiemmin tilanne on ollut se, että kun yritys on halunnut markkinointiinsa jotain uutta, he ovat voineet etsiä vain Googlesta, ja aika usein sieltä löytyykin mielenkiintoisia ratkaisuja, mutta ulkomaisten kasvuyritysten kiinnostus pilotoida pienessä Suomen markkinassa on vähäistä, kertoo MarkkinointiKollektiivin perustaja Santtu Kottila.

Selvitys antaa arvokasta apua paitsi kokonaisille yrityksille ja markkinointia kokonaisvaltaisesti tekeville henkilöille myös tietyistä osa-alueista vastaaville markkinoinnin ammattilaisille.

🐣

– Tästä koosteesta löytyy apua ja inspiraatiota jokaiselle omaan työhön. Toki kannattaa perehtyä useampaan landscapen osa-alueeseen, mutta esimerkiksi sisällön ja sisältömarkkinoinnin kehittämisestä vastaavien kannattaa ehdottomasti perehtyä erityisesti sen osa-alueen yrityksiin ja katsoa löytyisikö sieltä suoria konkreettisia apuja omaan työhön.

Kottila sanoo yhteistyön kasvuyritysten kanssa mahdollistavan yritysten oman markkinoinnin innovointia sekä uusien keinojen löytämistä ja pilotoimista. Yritykset voivat mahdollistaa myös uusille teknologioille tärkeitä pilotteja, jolla teknologiayrityksen tuote joutuu kunnon testiin. 

– Jokainen yritys tarvitsee aluksi ennakkoluulottomia kumppaneita oman ideansa testaamiseen. Suomessa on paljon innovatiivisia yrityksiä, jotka haluavat kokeilla uusia juttuja startupien kanssa. Pilotoimalla kotimaisen startupin kanssa pääsee ensimmäisten joukossa kokeilemaan jotain uutta oman markkinointinsa kehittämiseksi, ja samalla voi olla saattamassa alkuun seuraavaa menestystarinaa. Se on hurjan innostavaa!

Selvitystä on kasattu marraskuusta asti. Mukana on kuudessa kategoriassa yhteensä 168 yritystä.

– Todennäköisesti martech-firmoja on Suomessa enemmänkin, ja meille voi vinkata, jos listasta puuttuu jokin yritys. Listaa on kerätty usein eri tavoin, mutta jo pelkästään sen jälkeen on saattanut syntyä uusia yrityksiä. Tästä on tarkoitus tehdä perinne, ja toivottavasti yritysten määrä kasvaa vuosi vuodelta. Näistä vuosittaisista koosteista muodostuu mielenkiintoinen ajankuva, jota alan ammattilaiset voivat vapaasti hyödyntää.

Eniten yrityksiä löytyy “Content & Experience” (46 yritystä) sekä “Social & Relationship” (45) -kategorioista.

– Tältä listalta löytyy todennäköisesti ne seuraavat suomalaiset globaalit martech-alan menestystarinat. Ei pidä myöskään aliarvioida esimerkin ja tienraivaajien merkitystä tässäkään asiassa. Esimerkiksi Smartly on noussut Suomesta maailmalle, ja sen myötä meillä on konkreettinen esimerkki ja kehittyvää osaamista, joiden avulla tämä sama kasvu voidaan toistaa muidenkin yritysten kanssa.

English article here: 168 Martech Companies in Finland According to the Finnish Martech Landscape 2021 Research Conducted by MarkkinointiKollektiivi


MAINOS
MAINOS
MAINOS