Siivousalan yritys Freska on aloittanut kampanjan, jolla halutaan vaikuttaa maahanmuuttoretoriikkaan. Paljon ulkomaalaistaustaisia henkilöitä työllistävä yritys on katsonut huolestuneena kehitystä Suomessa, missä maahanmuuton ympärillä pyörivä keskustelu on karannut käsistä.
Freskan rohkea kampanja näkyy pääsääntöisesti digitaalisissa kanavissa, mutta siivousbrändi osti myös ulkomainospaikan yhdestä sijainnista, Iso Roobertinkadulta perussuomalaisten puoluetoimiston edestä. Maahanmuuttokriittisyydestään tunnettu perussuomalaisten puolue on tällä hetkellä gallupkyselyjen perusteella Suomen suosituin puolue.
Freskan Head of Growth Samppa Kaartinen (kuvassa) kertoo MarkkinointiUutisille, että brändi haluaa herättää kampanjallaan yhteiskunnallista keskustelua ja osoittaa tukensa siivojilleen, joista valtaosa on ulkomaalaistaustaisia.
– Olemme seuranneet maahanmuuttokeskustelua, ja keskustelu on hyvin paljon ristiriidassa sen kanssa, mitä me olemme kokeneet Freskalla. Haluamme herättää huomiota ja tukea siivojiamme, jotka ovat asiakkaiden ohella tämän kampanjan pääkohderyhmä, Kaartinen kertoo.
Tunnuksella #maahanmuuttoriittinen kulkeva kampanja lähti Freskan ydinarvoista, joihin kuuluu muun muassa jokaisen ihmisen arvostaminen.
– Meillä arvostetaan jokaista yksilöä taustaan, kansalaisuuteen tai ihonväriin katsomatta. Freska on tehnyt töitä tuhansien ulkomaalaistaustaisten ihmisten kanssa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Meillä on työskennellyt ihmisiä yli 60 maasta, ja jokainen heistä on uniikki ja arvokas yksilö.
Kaartisen mukaan brändien pitää ottaa kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin, jos yrityksellä on aiheeseen oikeasti annettavaa. Juuri siksi Freska halusi osallistua keskusteluun ja maksimoida näkyvyyden tulemalla kampanjalla esiin tarkkaan mietittyyn ajankohtaan, kunnallisvaalien alla.
– Yhteiskunnallisiin epäkohtiin puuttuminen ei ole brändille itseisarvo, mutta jos brändillä on oikeaa sanottavaa ja asia liittyy yrityksen ydinarvoihin, koen brändillä olevan silloin vastuu tuoda äänensä esiin.
Yhteiskunnallisiin epäkohtiin puuttuminen on joka tapauksessa rohkeaa brändiltä, sillä vahvoilla mielipiteillä voi olla negatiivinen vaikutus liiketoimintaan. Freskalla tiedetään kuitenkin, että kannanotto on myös osa yrityksen liiketoimintaa, koska kampanjalla toivotaan olevan pitkässä juoksussa iso vaikutus asiakaskokemukseen.
– Asiakaskyselyjemme perusteella tiedämme, että siivoojiemme työolot ja heidän työhyvinvointinsa on tärkein asia myös asiakkaille. Asiakkaat jakavat arvomme. Lisäksi uskomme vahvasti siihen, että kun tuemme tärkeintä voimavaraamme eli siivoojiamme, he ovat silloin motivoituneempia ja sitoutuneempia. Sitä kautta myös asiakkaat ovat tyytyväisempiä. Niinpä arvopohjaisten valintojen ei tarvitse olla ristiriidassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa, Kaartinen muistuttaa.