Kolumni

St1 näyttää räikeää esimerkkiä viherpesussa - fossiilifirma tukee ilmastokriisin uhkaamaa talviurheilua

18.1.2024 7:05
Niklas Kaskeala
St1 on Suomen hiihtoliiton pääsponsori ja ilmastokumppani. Kyllä, luit oikein. Fossiilifirma on ilmastokriisin uhkaaman lajin maajoukkueen ja liiton ilmastokumppani, ihmettelee Niklas Kaskeala.

”Noi mainostaa bensaa.”

Näin totesi 7-vuotias lapseni, kun katsoimme Urheiluruudusta suomalaishiihtäjien haastatteluja Tour de Skin kilpailun jälkeen. Syynä oli se, että suomalaishiihtäjien pipossa on isosti esillä fossiilifirma St1:n logo. 

St1 on Suomen hiihtoliiton pääsponsori ja ilmastokumppani. Kyllä, luit oikein. Fossiilifirma on ilmastokriisin uhkaaman lajin maajoukkueen ja liiton ilmastokumppani. 

Suomessa on rikas perinne lumilajeissa. Hiihtoa, laskettelua ja lumilautailua harrastaa yli miljoona suomalaista. Tuhannet penkkiurheilijat saavat iloa suomalaisten menestyksestä talvilajeissa. St1 haluaa eittämättä hyödyntää tätä.

Talvilajien tulevaisuus on siis vaakalaudalla ilmastokriisin takia, ja samalla fossiilifirma viherpesee itseään tukemalla talviurheilua.

MAINOS

Lumiset talvet eivät kuitenkaan ole enää itsestäänselvyys. Suomen vuotuinen keskilämpötila nousee lähes kaksi kertaa niin nopeasti kuin koko maapallon keskilämpötila. Lämpeneminen on voimakkainta nimenomaan talvella. Joulukuut ovat lämmenneet jo viisi astetta sitten esiteollisen ajan. 

Talviurheilu siinä muodossa kuin me sen tunnemme saattaa olla päättymässä. Alue, jolla talviurheilua on mahdollista harrastaa, pienenee Suomessa ja maailmalla koko ajan. Siksi myös harrastajia ja urheilijoita on vähemmän.

Waterloon yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan talviolympialaisten 21 isäntäkaupungista ainoastaan Japanin Sapporo pystyisi vuosisadan lopulla tarjoamaan reilut ja turvalliset olosuhteet talvikisoille. 

Talvilajien tulevaisuus on siis vaakalaudalla ilmastokriisin takia, ja samalla fossiilifirma viherpesee itseään tukemalla talviurheilua. Räikeämpää esimerkkiä niin sanotusta urheilupesusta saa hakea. 

Osana hiihtosponsorointiaan ja markkinointiaan St1 kertoo olevansa “puhtaan energian tekijä”. Firman vastuullisuusraportista käy kuitenkin ilmi, että yhtiö myy pääasiassa fossiilisia polttoaineita. Uusiutuvan energian osuus St1:n nettomyynnistä oli vuonna 2022 17,4 prosenttia. Tämä osuus on itse asiassa jopa hieman laskenut, sillä vuosina 2021 ja 2022 se oli 19 prosenttia. 

Lapsikin sen tajuaa, että St1 sponsoroi maastohiihtoa mainostaakseen tuotteitaan. Nämä tuotteet ovat pääasiassa ilmastokriisiä kiihdyttäviä fossiilisia polttoaineita.

Yhtiön koko arvoketjun päästöt olivat vuonna 2022 noin 15 miljoonaa tonnia  hiilidioksidiekvivalenttia, josta 11,6 miljoona tonnia tulee fossiilisten polttoaineiden myynnistä. Vertailun vuoksi: Koko Suomen kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt ilman maankäyttösektoria olivat 45,8 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia vuonna 2022.

Tökerössä mainosvideossaan, jossa maajoukkuehiihtäjät hiihtävät sulaan järveen, St1 kertoo, että se ”tukee Suomen hiihtomaajoukkueen matkaa lumisille laduille myös tulevaisuudessa”. Kertomatta jää, miten massiivisen määrän päästöjä firman myymät fossiiliset polttoaineet aiheuttavat. 

Tein hiljattain ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle St1:n harhaanjohtavasta markkinoinnista. Yhtiö rikkoo useita ympäristömarkkinointiin liittyviä linjauksia, jotka perustuvat kuluttajansuojalakiin ja markkinatuomioistuimen sekä kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytäntöihin.

Lapsikin sen tajuaa, että St1 sponsoroi maastohiihtoa mainostaakseen tuotteitaan. Nämä tuotteet ovat pääasiassa ilmastokriisiä kiihdyttäviä fossiilisia polttoaineita. Toivottavasti kuluttaja-asiamies puuttuu pian tähän räikeään viherpesun.

Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.

MAINOS