Suomalainen palvelumuotoilutoimisto Hellon on saanut ison tunnustuksen, sillä yhtiö palkittiin Fast Companyn maineikkaassa Innovation by Design -kilpailussa. Hellon voitti yhden sarjan ja sai lisäksi kaksi kunniamainintaa. Kilpailun historiassa on palkittu monia globaaleja huippubrändejä, kuten Google, Philips, Polestar, Nike ja Microsoft.
Hellon voitti Established Excellence -sarjan norjalaiselle Yara International -yhtiölle toteutetulla työllään. Sama työ sai kunniamaininnat Impact- ja Sustainability-sarjoissa. Hellonin Lontoon-toimiston vetämässä projektissa Yaralle muotoiltiin palveluratkaisu, jolla vauhditetaan maanviljelijöiden vihreää siirtymää.
– Innovation by Design -kilpailun tuomaristo vakuuttui Hellonin Yaralle kehittämästä palvelusta, jonka avulla ranskalaiset maanviljelijät saatiin kannustettua siirtymään vähäpäästöisiin lannoitteisiin sekä rakentamaan parempaa tuottoa omalle toiminnalleenkiertotalouteen perustuvalla mallilla, sanoo Hellonin Lontoon-toimiston toimitusjohtaja Timo Pätiälä (kuvassa oikealla) tiedotteessa.
Hellon tuki lannoitevalmistajaa rakentamaan uudenlaisen arvoa tuottavan palvelun, joka perustuu viljelyalan arvoketjuihin ja sitä ympäröiviin ekosysteemeihin. Yaran tarjoama palvelu auttaa viljelijöitä tunnistamaan ja mittaamaan vähäpäästöisten lannoitteiden vaikutuksia heidän liiketoimintaansa. Palvelun avulla maanviljelijöille konkretisoituu, miten kiertotalouden kautta syntyy uudenlaista arvoa kaikille arvoketjun eri osapuolille.
Yaralle tehty työ on esimerkki suomalaisesta muotoiluosaamisesta, joka kerää tällä hetkellä maailmalla tunnustusta ja arvostusta, Hellonista painotetaan.
– Uudenlaiset innovaatiot ja onnistumiset tämän päivän liike-elämässä vaativat poikkeuksellisen laaja-alaista osaamista ja uudenlaisia analytiikkatyökaluja. Tämä johtuu nykyhaasteiden kompleksisuudesta ja saatavilla olevan datan määrästä, kertoo Hellonin perustaja Jaakko Wäänänen (kuvassa vasemmalla).
– Muotoilun avulla voimme nopeasti hahmottaa ja selkeyttää kompleksisia kokonaisuuksia, kun taas tekoäly ja algoritmit auttavat meitä tunnistamaan valtavista datamääristä kriittiset menestystekijät ja draiverit. Olemme Hellonilla erittäin ylpeitä siitä, että Fast Company ja kilpailun raati ovat antaneet tunnustusta Hellonin poikkitieteelliselle ja tulokselliselle innovaatio-osaamiselle, jota tämän päivän liike-elämässä tarvitaan.