Konfliktinratkaisujärjestö CMI - Martti Ahtisaari Peace Foundation on aloittanut kampanjan, jolla tuodaan poikkeavilla tavoilla esiin konfliktien keskellä joutuneiden ihmisten tarinoita.
Suomalaisjärjestön kampanjan keskiössä on Avaimet rauhaan -niminen näyttely, jossa esitellään konfliktin takia kodittomaksi jääneitä kotiavaimia. Näyttelyssä ilmenee, kuinka kotiavaimien omistajat joutuivat lähtemään kotoaan konfliktin alta.
Näyttely vietiin tällä viikolla bisnesihmisten nähtäväksi Nordic Business Forumiin. Kampanja alkoi tapahtuman toisena päivänä, jolloin vietettiin kansainvälistä rauhanpäivää. Seuraavaksi näyttely nähdään Espoon Iso Omenassa, josta matka jatkuu kolmeen muuhun kaupunkiin loka-marraskuun aikana.
– Kuten me kaikki tiedämme, kotiavaimilla on valtava merkitys. Ne esittävät turvallisuutta, itsenäisyyttä ja uusia alkuja. Kotiavaimet ovat monella tapaa meille tärkein omaisuus. Ne kulkevat aina mukanamme, mutta silti ne ovat ensimmäinen asia, joita sotaa pakoon lähtevä henkilö ei enää tarvitse, avaa CMI:n toimitusjohtaja Janne Taalas.
Osana kampanjaa järjestö julkaisi asunnonmyyntipalvelu Oikotiellä huomiota herättäneitä myynti-ilmoituksia. Yhdessä ilmoituksessa myydään asuntoa Kabulista 28 miljoonalla eurolla. Konfliktissa tuhoutuneen talon ilmoituksessa sanotaan muun muassa, että “räjähdyksistä koituu ajoittaista häiriötä” ja “aiemmin kaksikerroksiseen asuntoon tulvii luonnonvaloa avonaisesta seinästä ja katossa olevasta aukosta. Piha-alue on tuhottu ja aita korvattu kivimurskalla”. Ilmoituksen lopussa kerrotaan järjestön näyttelystä.
Toinen myynti-ilmoitus koskee Kiovassa sijaitsevaa kaksiota, jonka hinta on niin ikään 28 miljoonaa euroa.
Katso Kabulin-asunnon myynti-ilmoitus tästä ja Kiovan-asunnon ilmoitus tästä.
Kampanjan taustalla on TBWA\Helsinki.