Duunitorin selvityksen mukaan vuoden 2023 luetuimmat työpaikkailmoitukset herättivät huomion palkka-avoimuudella, etätyömahdollisuudella, näkyvällä työnantajabrändillä sekä mahdollisuudella kouluttautua nopeasti uudelle alalle.
Eniten lukukertoja keränneet työpaikkailmoitukset vuonna 2023 näyttivät tältä:
Luetuin työpaikkailmoitus keräsi yli 70 000 lukukertaa, ja valtaosa suosituimmista ilmoituksista sai yli 30 000 lukukertaa. Listassa ei ole mukana kesätöitä.
"Datamme perusteella palkan kertominen lisää työpaikkailmoituksen lukukertoja."
Kahdessa luetuimmassa työpaikkailmoituksessa kerrottiin selkeästi, millaista palkkaa työstä maksetaan. 15 luetuimman työpaikkailmoituksen listassa on mukana neljä työpaikkaa, joiden palkkaus on kerrottu euroina.
– Datamme perusteella palkan kertominen lisää työpaikkailmoituksen lukukertoja. Tästä huolimatta valitettavan harva työnantaja kertoo palkasta täsmällisesti näin aikaisessa vaiheessa rekrytointiprosessia. Palkka-avoimuus on siis hyvä keino erottua edukseen, Duunitorin rekrytointipalvelu- ja viestintäpäällikkö Lotta Viljamaa (kuvassa) kertoo tiedotteessa.
Myös työpaikkailmoituksen otsikoinnilla on väliä. Luetuimmista ilmoituksista erottuvat esimerkiksi Lidlin myyjähaun huomiota herättävä otsikko sekä Dynavan ja Diktamenin tarjoamista etätyömahdollisuuksista kertominen otsikossa.
– Etätyömahdollisuuden sisältävien työpaikkojen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Moni työnantaja ei kuitenkaan hyödynnä paikkariippumattomuutta työnhakijoiden houkuttelussa. Etä- tai hybridityöstä kannattaa ehdottomasti kertoa konkreettisesti työpaikkailmoituksessa, Viljamaa vinkkaa.
Mukana luetuimpien työpaikkailmoitusten listalla on myös UPM:n oppisopimuskoulutus sekä rekrytoivia koulutusohjelmia, jotka vastaavat esimerkiksi IT-alan osaamistarpeisiin.
– Verrattain nopea, työn ohessa tapahtuva kouluttautuminen uuteen ammattiin kiinnostaa erityisesti alanvaihtajia, ja nämä ilmoitukset ovatkin nousseet viime vuosina toistuvasti luetuimpien joukkoon. Vahva työnantajabrändi ja rekrytointimarkkinointiin käytetyt panostukset näkyvät suoraan työpaikkailmoitusten suosiossa, sanoo Viljamaa.
Esimerkiksi Mehiläisen lähihoitajarekrytointi palkittiin Vuoden 2023 rekrytointikampanjana, johon myös listalle noussut työpaikkailmoitus kuului.