Kolumni

Tämä on viimeinen kutsu tekoälyjunaan: jatkossa paikan saa vain tekoälykäs markkinoija

19.12.2024 7:05
Jukka Niittymaa
Generatiivisten tekoälyjen laadukas käyttö vaatii enemmän kuin mitä moni markkinoinnin, viestinnän ja myynnin parissa työskentelevä on valmis panostamaan, kirjoittaa Jukka Niittymaa.

Markkinoinnin ammattilaisilla ja tiimeillä on kiire opetella generatiivisten tekoälyjen käyttö kunnolla. Ei pintapuolisesti, ei testailemalla muilta salaa vaan ajatuksella, ajan kanssa ja perusteellisesti. Käyttötunteja on kerättävä, vanhasta on opittava pois ja uutta opeteltava nöyrästi.

Tämä on väite on ollut kolumnieni punainen MarkkinointiUutisten kolumnistina.

Kun vuosi sitten aloitin näiden kolumnien kirjoittamisen, yritin viestiä väitettäni niin, ettei tulisi liikaa sanomista. Totta puhuakseni pelkäsin varmaankin kivittämistä. Valitettavasti kokemukseni osoittaa tässä olleen ainakin vienosti perää. Veikkaan, että minulla olisi enemmän kavereita ja selkääntaputtelijoita, jos olisin toistanut julkista narratiivia tekoälyjen keskinkertaisuudesta ja ihmisen ylivertaisuudesta.

Tulevaisuudessa tietotyössä pärjäämisen resepti on kuitenkin yksinkertainen: ne, jotka ovat valmiita näkemään vaivaa oppiakseen, menestyvät.
MAINOS

Nyt, viimeistä kolumnia kirjoittaessani, otan silkkihansikkaat pois käpälistäni ja sanon suoraan sen, mitä ajattelen: generatiivisten tekoälyjen laadukas käyttö vaatii enemmän kuin mitä moni markkinoinnin, viestinnän ja myynnin parissa työskentelevä on valmis panostamaan.

Markkinointiala ja varsinkin sen mainostoimistosiipi on aina rakastanut yksinkertaistamista. Perusteet ovat toki olleet pääasiassa hyviä. Mutta ehkä juuri siksi tekoälystä on tullut monille kompastuskivi. 

Tulevaisuudessa tietotyössä pärjäämisen resepti on kuitenkin yksinkertainen: ne, jotka ovat valmiita näkemään vaivaa oppiakseen, menestyvät. Ne, jotka etsivät oikotietä, laittavat päänsä puskaan tai keksivät tekosyitä olla käyttämättä tekoälyä, jäävät vääjäämättä jälkeen.

Historia ei ole koskaan ollut hitaille näin armoton.

Historia ei ole koskaan ollut hitaille näin armoton. Tekoäly kehittyy eksponentiaalisesti, ja jokainen ohitettu oppimisen mahdollisuus saa tekoälyä käyttävät asiantuntijat, organisaatiot ja jopa valtiot karkaamaan kauemmas. Siksi väitän, että nyt on viimeinen hetki tehdä valinta. Joko otat tekoälyn haltuun kunnolla tai hautaudut niihin historian sedimentteihin, joista ensimmäisessä kolumnissani varoittelin.

Matkani MarkkinointiUutisten kolumnistina päättyy näihin suoriin sanoihin. Kiitos, jos olet lukenut kolumnejani. Toivottavasti ne ovat herättäneet ajatuksia ja ehkä jopa kannustaneet nöyrästi uuden oppimiseen. Sitä nöyryyttä uuden edessä tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan.

Jukka Niittymaa on luova nörtti ja tekoäly- ja innovaatiojohtaja. Työssään hän valmentaa monenlaisia organisaatioita tekoälykkääseen aikaan ja sekä tekee että vetää tekoälyprojekteja asiakkaille. Tämän ohessa hän myös tutkii Jyväskylän kauppakorkeakoulussa generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.