Diakonia-ammattikorkeakoulun Romako-hankkeen ja mainostoimisto SEKin toteuttamalla Taustasta riippumatta -kampanjalla halutaan kiinnittää huomiota rekrytoinnin syrjiviin asenteisiin.
Tuoreen tutkimuksen mukaan vain alle puolessa suomalaisista pk-yrityksissä uskotaan, että romanitaustaiset ovat rekrytointitilanteessa samalla viivalla kuin muut. Sama tutkimus kertoo, että jopa viisi prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä ei halua palkata romanitaustaista henkilöä.
– Hylkäyskirjeet ovat romaneille arkipäivää. Päätimme palauttaa kirjeet yrityksille ja muistuttaa, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet työllistyä taustasta riippumatta, kertoo Diakin projektipäällikkö Katri Perho tiedotteessa.
"Kuulimme romaneilta järkyttäviä tarinoita kampanjaa suunnitellessamme."
Kirjeen vastaanottajat kutsutaan liittymään työnantajapooliin, jonka tarkoitus on auttaa tunnistamaan ne työnantajat, jotka ovat valmiita palkkaamaan romanitaustaisia hakijoita. Mainostoimistoista pooliin ovat liittyneet muun muassa kampanjan suunnitellut SEK, Hasan & partners, Ivalo, Sherpa ja Nord DBB.
– Kuulimme romaneilta järkyttäviä tarinoita kampanjaa suunitellessamme. Tavoitteena on saada suuri joukko yrityksiä mukaan työnantajapooliin, ja työnantajien omien sanojen käyttäminen tuntui tehokkaimmalta tavalta. Meillä oli hyvin pieni budjetti, mikä tarkoitti, että perinteisten medioiden käyttö oli mahdotonta. Suoramainonta valikoitui ensisijaiseksi mediaksi, koska se oli varmin keino saada viestimme niille henkilöille, jotka päättävät yritystensä rekrytoinnista, SEKin luova johtaja Lauri Gran ja Senior Creative Samuel Räikkönen taustoittavat.
Kampanjaan tuotettiin myös video, joka esittelee romanien kokemuksia syrjinnästä, jota he ovat kohdanneet työtä hakiessaan. Voit katsoa videon alta: