Luovan suunnittelun ammattilaiset ovat jälleen valinneet kotimaisen markkinointiviestinnän ja muotoilun huiput.
TBWA\Helsingin Tietoevrylle sekä Lasten ja nuorten säätiölle suunnittelema The Polite Type -kampanja palkittiin Vuoden Huiput -kisan Grand Prix’lla eli pääpalkinnolla. The Polite Type valikoitui voittajaksi 15 eri Kultahuipulla palkitun työn joukosta.
TBWA\Helsinki voitti kilpailussa eniten palkintoja. Myös Bob the Robot ja Bond Agency pokkasivat useamman pystin.
Grand Prix -työn taustalla olivat muun muassa Jyrki Poutanen, Mikko Pietilä, Markus Nieminen, Juhana Hokkanen, Maria Kuorikoski, Antti Halmi, Fredrik Stürmer, Atso Wilén, Iida Sarpaniemi, Fanny Haga ja Mika Melvas.
Voittajan valitsi kisan ylituomari Arja Karhumaa, jonka mukaan The Polite Typella oli yksi voittamaton ominaisuus.
– Tämä spekulatiivinen projekti ei ole täydellinen, ei mutkaton, eikä valmis, mutta sillä on yksi voittamaton ominaisuus: sen on mahdollista luoda käyttäjäkunnan lisäksi ajattelijakuntaa. Mitä kaikkea kielellä saakaan aikaan? Entä ohjelmointikielellä? Karhumaa sanoo kisajärjestäjä Grafian tiedotteessa.
Lue myös:
Grand One -finalistit julkistettu: TBWA/Helsingillä täysin suvereeni edustus
Vuoden Toimisto 2021 -voittajat selvillä – TBWA Helsinki juhli taas
Katso voittajatyö tästä:
Platinahuippu-elämäntyöpalkinto myönnettiin pitkän linjan AD:lle, Leena Periaholle, joka työskentelee Kaski Agencyssä. Hänet palkittiin jo vuonna 1990 Vuoden juniorina ja sittemmin useasti Vuoden Huipuissa sekä muissa alan kilpailuissa kotimaassa ja ulkomailla. Lisäksi hän on toiminut kaksi kertaa tuomarina Cannes Lions -festivaaleilla. Periaholle on myönnetty Suomen Leijonan ritarimerkki vuonna 2018.
Asiakashuippu-palkinnon sai Baltic Circlen Hanna Parry ja Junior-palkinnon SEKin luova suunnittelija Matilda Leppäkoski. Nouseviksi huipuiksi valittiin Luka Appelberg, Naomi Holopainen, Wanda Holopainen, Silja Minkkinen, Landys Roimola, Eevi Rutanen, Bryan Saragosa, Emma Sarpaniemi ja Irene Suosalo.