Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut marraskuun loppuun mennessä verkkoalustojen toiminnasta 61 valitusta, jotka perustuvat Euroopan unionin digipalveluasetukseen. Asetusta on sovellettu helmikuun puolivälistä lähtien.
Pelkästään marraskuun aikana Traficom sai 30 valitusta. Valituksissa korostuvat suuret sosiaalisen median alustat, erityisesti Instagram, Facebook ja Tiktok.
Digipalveluasetuksen tavoitteena on tehdä verkkoalustojen, kuten some-alustojen, käytöstä reilumpaa ja turvallisempaa. Asetus antaa verkkoalustoille monia velvoitteita.
Alustoilla on esimerkiksi velvollisuus antaa käyttäjälle tietoja hänen tuottamansa sisällön poistamisesta tai muusta palvelun käytön rajoituksesta sekä kerrottava perustelut päätökselle. Perusteluissa on lisäksi oltava tieto siitä, miten käyttäjä voi hakea muutosta päätökselle.
Alustoilla on myös velvollisuus ottaa vastaan ja käsitellä käyttäjien ilmoitukset alustoilla olevasta laittomasta sisällöstä. Alustojen pitää antaa tietoa ilmoituksen tehneelle käyttäjälle siitä, mihin toimiin ilmoitus on johtanut.
Alustojen on käsiteltävä valitukset kohtuullisessa ajassa. Vastauksen tulisi sisältää ratkaisu tekemääsi ilmoitukseen, selkeät perustelut sekä tietoa siitä, miten päätökseen voi vaatia muutosta.
– Näyttää siltä, että kansalaiset alkavat tuntea paremmin digipalveluasetuksen tuomat oikeudet. Tämä on hieno asia. Valituksilla voi olla konkreettisista vaikutusta verkkoalustan toimintaan. Lisäksi ne antavat meille tärkeää tietoa siitä, minkälaisia ongelmia digipalveluasetuksen noudattamisessa on, Traficomin projektipäällikkö Jarmo Riikonen sanoo tiedotteessa.
Jos alusta ei noudata velvoitteitaan, sen toiminnasta voi valittaa Traficomille. Monikansallisia alustajättejä, kuten suuria some-alustoja, valvoo EU:n komissio ja sen maan viranomainen, jossa on kyseisen yrityksen päätoimipaikka. Traficom ottaa näissä tapauksissa valitukset vastaan ja siirtää ne eteenpäin toimivaltaiselle viranomaiselle.