Luin viikonloppuna HS Vision artikkelin Markkinoinnin murheenkryynit (juttu on tilaajien luettavissa). Artikkelin oleellisin asia tiivistetään kirjoituksen lopussa:“Korona on ollut kriisi koko yritysmaailmalle. Se on voinut nostaa markkinoinnin arvoa.”
Viimeisessä lauseessa piilee viisaus. Nyt ei ole tarpeen seurata muiden listaamia trendejä vaan tunnistaa omat vahvuudet.
Jos yrityksesi ja brändisi on vielä koronan jälkeen olemassa, niin onneksi olkoon. Sinulla on voittava kaava hallita muutosta, navigoida jatkuvassa epävarmuudessa, ymmärtää kohderyhmääsi ja toimia ketterästi, kuten scrum-mallit opettavat.
Olet tehnyt jotakin oikein, joten nyt on aika tehdä retrospektiivinen katsaus vuosien 2020-2021 tapahtumiin ja ottaa parhaat opit ylös. Mikä toimi ja mikä ei toiminut? Mikä oli oleellista? Jalosta näistä opeista oma suunnitelmasi vuosille 2022 ja 2023.
Nyt ei ole tarpeen seurata muiden listaamia trendejä vaan tunnistaa omat vahvuudet.
Varmaa näinä tulevina vuosina on vain jatkuva epävarmuus, jonka kanssa täytyy pystyä elämään ja jonka keskellä tehdään töitä päivittäin. Vain muutos on pysyvää, joten muiden tekemiin trendikatsauksiin ei ole nyt luottaminen.
Isommissa ja erityisesti pörssiyrityksissä on täysin normaalia ja oikeastaan pakollistakin, että tämänkaltainen retrospektiivinen katsaus tehdään joka vuosi. Sen nimi on vuosikertomus.
Yrityksesi koosta huolimatta suosittelen tekemään vuosikertomuksen vähintään vuodesta 2021, vaikka teidän ei sitä sidosryhmien takia välttämättä tarvitsisikaan tehdä. Tehkää myös kvartaaliraportit, vaikka laki ei niin määräisi. Ottakaa luvut ylös, ja kirjatkaa, mitkä asiat ovat vaikuttaneet niihin.
Tärkeää on, että johto ei tee tätä työtä. Johdon tulee pyytää tiimejä tai yksilöitä kertomaan, miten ja miksi he onnistuivat. Entä mitä olisi pitänyt tehdä paremmin ja missä epäonnistuttiin? Se antaa parhaimman insight-näkymän johdolle.
Tee se, jotta oppisit nopeammin ja tunnistaisit vahvuutenne ja heikkoutenne. Sillä vuonna 2022 ja tulevaisuudessa varmaa on vain muutos ja tärkeää on se, kuinka nopeasti yritykset, ja erityisesti markkinointi, pystyvät vastaamaan siihen onnistuneesti.
Nea Barman on tulevaisuustarkkailija, joka jakaa ajatuksiaan kuluttamisen kulttuurista. Hänen näppäimistöstään syntyy pohdintaa omasta kuluttamisesta ja kuluttamisesta kulttuurisena ilmiönä antiikin ajoista aina tähän päivään asti. Barman kirjoittaa paremman dialogin toivossa.