Tutkimus- ja analytiikkayritys Nepa on toteuttanut Sustainability of The New Decade -tutkimuksen, jossa kysyttiin, miten vastuullisiksi brändit koetaan ja kuinka paljon brändeista ollaan valmiita maksamaan enemmän. Tutkimukseen osallistui 258 brändiä Suomesta ja Ruotsista.
Tutkimus antaa arvokasta tietoa muun muassa siitä, millaisella viestinnällä on tehokkainta rakentaa vastuullista brändiä. Yksi tärkeimmistä asioista on myönteinen tunneyhteys kuluttajiin, ja siinä onnistuminen vaatii kommunikointia ihmisläheisellä tavalla ja sävyllä. Positiivisella yhteydellä on suuri vaikutus tunneyhteyden luomisessa.
Tutkimus kertoo, että pelkkä asiantuntijan rooli ei riitä vastuullisen brändin rakentamisessa. Omien saavutuksien korostaminen ei myöskään kuuluu tehokkaimpiin keinoihin, vaan kuluttajat haluavat kuulla aidosti brändien aikomuksista vastuullisuuden eteen. Tutkimus kertoo myös, että vahvasti kaupallinen tai autoritäärinen viestintä vaikuttaa negatiivisesti brändin vastuullisuusimagoon.
Vastuullisuudesta huolehtiminen on tänä päivänä elintärkeää brändeille. Nepan mukaan suomalaisnaisista 72 prosenttia pitää vastuullisuutta tärkeänä. Miehistä samalla tavalla ajattelee 56 prosenttia.
Suomalaiset kokevat kotimaiset brändit vastuullisiksi, ja suomalaiskuluttajat ovat valmiita maksamaan niistä enemmän. Tärkeimmiksi yksittäisiksi vastuullisuustekijöiksi nousevat puhtaaseen juomaveteen, ympäristöystävälliseen energiaan ja ilmastonmuutoksen vastaiseen toimintaan panostaminen.
Lähde: Nepa