Monet suomalaiset ovat vähentäneet kulutustaan koronapandemian aikana, kertoo luotonhallintapalvelujen tarjoaja Intrumin tuore tutkimus. Tutkimuksen mukaan jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa.
Taustalla on selkeästi kuluttajien tietoisuuden kasvu. Kestävä kehitys ohjaa yhä useamman ihmisen ostokäyttäytymistä, ja siksi monet suomalaiset ovat olleet valmiita vähentämään kulutustaan.
– Tuloksemme osoittavat, että kestävä kehitys nousee kuluttajien asialistalla yhä korkeammalle, ja tässä suomalaiset ovat keskimääräistä eurooppalaista edellä, sanoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.
Kulutuksen vähentäminen näkyy etenkin suurissa ikäluokissa. Esimerkiksi 55–64-vuotiaista liki 70 prosenttia sanoo ostavansa vähemmän kuin ennen pandemiaa karsiakseen tarpeetonta tavaraa ja elääkseen yksinkertaisemmin. Mitä nuorempaan vastaajaryhmään mennään, sitä pienemmäksi prosenttiluku muuttuu.
Muualla Euroopassa tilanne on päinvastainen, eli nuoremmat ikäluokat ovat kiinnostuneet vastuullisuudesta vanhempia enemmän.
Kaikista suomalaisista 64 prosenttia sanoo ostaneensa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Euroopan keskiarvo on vain 47 prosenttia.
Suomessa ikäluokkien välistä eroa voidaan selittää vastuullisten valintojen hinnalla ja ikäluokkien varallisuuseroilla. Suomalaisista 57 prosenttia sanoo, ettei heillä ole varaa elää niin kestävästi kuin haluaisivat. Pienituloisista kuluttajista 67 prosenttia noudattaisi nykyistä kestävämpää elämäntapaa, jos heillä olisi siihen varaa. Suuret ikäluokat ovat keskimäärin selvästi ostovoimaisempia kuin nuoret aikuiset.
Intrumin tutkimuksesta selviää myös, että kuluttajat ovat valmiita rankaisemaan yrityksiä epäeettisyydestä. Yli puolet suomalaisista ei osta tuotteita tai palveluja yritykseltä, jonka toiminnasta aiheutuu vahinkoa ympäristölle. Keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista suomalaisista näin sanoo noin 60 prosenttia. Liki puolet suomalaisista sanoo käyttävänsä vaikutusvaltaansa kuluttajana edistääkseen myönteistä yhteiskunnallista muutosta.
– Kuluttajat vaativat yhä enemmän yrityksiä vastuuseen niiden kestävän kehityksen sitoumuksista, ja erityisesti nuorempi sukupolvi käyttää kulutustaan keinona painostaa yrityksiä vastuullisuuskysymyksissä. Vaikka kuluttajien aikomukset eivät aina käänny toiminnaksi, niin näitä tuloksia katsellessa näyttää siltä, että kulutuspäätöksissä vastuullisuuden merkitys on kasvussa, Iskala arvioi.
Lähde: Intrumin tiedote