Työvoimapula on vuoden aikana hellittänyt Suomessa, ja eniten pula on laskenut edellisestä mittauksesta tieteellisillä ja teknisillä aloilla, jossa pudotusta oli 27 prosenttiyksikköä sekä informaatio- ja viestintäalalla, jossa työvoimapula laski 23 prosenttiyksikköä.
Työvoimapulasta ilmoittaa kärsivänsä vain 21 prosenttia informaatio- ja viestintäalan yrityksistä. Näistäkään yrityksistä valtaosa ei näe työvoimapulaa kuitenkaan akuutiksi haasteeksi.
Markkinointi- ja viestintäala sisältyy informaatio- ja viestintäalan kategoriaan.
Informaatio- ja viestintäala erottuu edukseen myös kansainvälisen työvoiman hyödyntämisessä.
Tiedot selviävät Baronan valtakunnallisesta Kansainvälinen työvoima ja tulevaisuus 2024 -tutkimuksesta.
Ainoastaan majoitus- ja ravintola-ala poikkeaa ja erottuu alana, jossa osaajapula koskettaa yhä yli kolmannesta yrityksistä. Työvoimapulan ennakoidaan kuitenkin kasvavan seuraavan vuoden aikana erityisesti teollisuus-, informaatio- ja viestintä- sekä rakennusalalla.
Tällä hetkellä informaatio- ja viestintäalan yrityksistä 36 prosenttia kertoo kaipaavansa 1–5 uutta työntekijää ja 9 prosenttia 6–10 uutta työntekijää.
– Osaajapula on pian jälleen edessä, ja siksi joka alalla on tarve pohtia, miten valmiita ollaan tuleviin kasvun ja työvoimapulan vuosiin, Baronan kansainvälisestä työvoimasta vastaava johtaja Elina Koskela toteaa tiedotteessa.
Informaatio- ja viestintäala erottuu edukseen myös kansainvälisen työvoiman hyödyntämisessä. Yleisesti ottaen kansainvälisen työvoiman hyödyntäminen on laskenut, mutta muutamalla alalla on edelleen kasvua. Informaatio- ja viestintäalalla kasvua oli tutkimuksen mukaan toiseksi eniten, 4 prosenttiyksikköä.
Kansainvälinen henkilöstö nähdään myös yleisenä vetovoimatekijänä.
Eniten keskusteluita sellaisissa yrityksissä, joissa ei vielä työskentele kansainvälistä työvoimaa, on myös käyty juuri informaatio- ja viestintäalan yrityksissä. Alalla kansainvälinen henkilöstö nähdään myös yleisenä vetovoimatekijänä Suomen sisäisissäkin rekrytoinneissa. Sen ajatellaan olevan etu 61 prosentissa alan yrityksistä.
Yleisimpiä syitä kansainvälisen työvoiman palkkaukseen informaatio- ja viestintäalalla ovat yrityksen liiketoiminnan laajentuminen ja se, että on palkattu paras hakija taustasta riippumatta.
Alojen välillä on edelleen merkittäviä eroja siinä, voiko organisaatiossa työskennellä englanniksi. Edelläkävijöitä ovat teollisuus-, majoitus- ja ravintola- sekä informaatio- ja viestintäalojen yritykset, joista yli 70 prosentissa voi työskennellä englanniksi.
Lue myös: Avoimien työpaikkojen määrä romahti markkinointi- ja viestintäalalla
Yksityisen ja julkisen sektorin työnantajien kokemuksia selvittäneen kyselytutkimuksen tilasi Barona ja toteutti Taloustutkimus Oy.
Puhelinhaastatteluihin vastasi 508 yritysten ja organisaatioiden ylintä päättäjää, HR-asiantuntijaa tai muuta organisaatioiden rekrytoinneista vastaavaa henkilöä.
Haastattelut tehtiin kesä-elokuussa 2024. Tutkimus toteutettiin neljättä kertaa.