Kuva: Canva Pty Ltd.
Toimistot

Työvoimapula laskenut toiseksi eniten informaatio- ja viestintäalalla, jossa kansainvälistä työvoimaa palkataan hanakasti

20.9.2024 12:22
Mikko Perttunen
Yleisimpiä syitä kansainvälisen työvoiman palkkaukseen informaatio- ja viestintäalalla ovat yrityksen liiketoiminnan laajentuminen sekä taustasta riippumatta parhaan hakijan valinta.

Työvoimapula on vuoden aikana hellittänyt Suomessa, ja eniten pula on laskenut edellisestä mittauksesta tieteellisillä ja teknisillä aloilla, jossa pudotusta oli 27 prosenttiyksikköä sekä informaatio- ja viestintäalalla, jossa työvoimapula laski 23 prosenttiyksikköä.

Työvoimapulasta ilmoittaa kärsivänsä vain 21 prosenttia informaatio- ja viestintäalan yrityksistä. Näistäkään yrityksistä valtaosa ei näe työvoimapulaa kuitenkaan akuutiksi haasteeksi.

Markkinointi- ja viestintäala sisältyy informaatio- ja viestintäalan kategoriaan.

Informaatio- ja viestintäala erottuu edukseen myös kansainvälisen työvoiman hyödyntämisessä.

Tiedot selviävät Baronan valtakunnallisesta Kansainvälinen työvoima ja tulevaisuus 2024 -tutkimuksesta.

Ainoastaan majoitus- ja ravintola-ala poikkeaa ja erottuu alana, jossa osaajapula koskettaa yhä yli kolmannesta yrityksistä. Työvoimapulan ennakoidaan kuitenkin kasvavan seuraavan vuoden aikana erityisesti teollisuus-, informaatio- ja viestintä- sekä rakennusalalla.

Tällä hetkellä informaatio- ja viestintäalan yrityksistä 36 prosenttia kertoo kaipaavansa 1–5 uutta työntekijää ja 9 prosenttia 6–10 uutta työntekijää.

– Osaajapula on pian jälleen edessä, ja siksi joka alalla on tarve pohtia, miten valmiita ollaan tuleviin kasvun ja työvoimapulan vuosiin, Baronan kansainvälisestä työvoimasta vastaava johtaja Elina Koskela toteaa tiedotteessa.

Informaatio- ja viestintäala erottuu edukseen myös kansainvälisen työvoiman hyödyntämisessä. Yleisesti ottaen kansainvälisen työvoiman hyödyntäminen on laskenut, mutta muutamalla alalla on edelleen kasvua. Informaatio- ja viestintäalalla kasvua oli tutkimuksen mukaan toiseksi eniten, 4 prosenttiyksikköä.

Kansainvälinen henkilöstö nähdään myös yleisenä vetovoimatekijänä.

Eniten keskusteluita sellaisissa yrityksissä, joissa ei vielä työskentele kansainvälistä työvoimaa, on myös käyty juuri informaatio- ja viestintäalan yrityksissä. Alalla kansainvälinen henkilöstö nähdään myös yleisenä vetovoimatekijänä Suomen sisäisissäkin rekrytoinneissa. Sen ajatellaan olevan etu 61 prosentissa alan yrityksistä.

Yleisimpiä syitä kansainvälisen työvoiman palkkaukseen informaatio- ja viestintäalalla ovat yrityksen liiketoiminnan laajentuminen ja se, että on palkattu paras hakija taustasta riippumatta.

Alojen välillä on edelleen merkittäviä eroja siinä, voiko organisaatiossa työskennellä englanniksi. Edelläkävijöitä ovat teollisuus-, majoitus- ja ravintola- sekä informaatio- ja viestintäalojen yritykset, joista yli 70 prosentissa voi työskennellä englanniksi.

Lue myös: Avoimien työpaikkojen määrä romahti markkinointi- ja viestintäalalla

Yksityisen ja julkisen sektorin työnantajien kokemuksia selvittäneen kyselytutkimuksen tilasi Barona ja toteutti Taloustutkimus Oy.

Puhelinhaastatteluihin vastasi 508 yritysten ja organisaatioiden ylintä päättäjää, HR-asiantuntijaa tai muuta organisaatioiden rekrytoinneista vastaavaa henkilöä.

Haastattelut tehtiin kesä-elokuussa 2024. Tutkimus toteutettiin neljättä kertaa.

MAINOS