Ilmiöt

🔍 ”Unelmien toteuttamista ei kannata jättää elämän loppusuoralle” – Maria Paassola jätti Helsingin ja startup-maailman ja opiskeli terapeutiksi

26.4.2021 7:15
Iina Kansonen
Startup-konsernin viestintäjohtajana työskennellyt Maria Paassola muutti Loviisaan, aloitti terapeuttiopinnot ja siirtyi perinteisen perheyrityksen markkinointiin. Hänen mukaansa startup-maailmaa ja perheyritystä yhdistää se, ettei kummassakaan olla "vain töissä".

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Kun Maria Paassolan isä menehtyi muutama vuosi sitten vain 66-vuotiaana, Paassola joutui saattohoitamaan paitsi isänsä myös tämän 1980-luvulta saakka rakentaman softayrityksen. Se herätti Paassolan pohtimaan omaa elämäntilannettaan.

– Tajusin, että unelmien toteuttamista ei kannata jättää elämän loppusuoralle, koska silloin aikaa niille ei välttämättä koskaan tule, Paassola kertoo.

Niinpä Helsingissä startup-konsernin viestintäjohtajana toiminut Paassola päätti toteuttaa pitkäaikaisen unelmansa uudesta ammatista ja irtisanoutui.

Samalla hän laittoi elämäänsä uusiksi muutenkin. Koti Helsingissä vaihtui Loviisan keskustassa sijaitsevaan satavuotiaaseen hirsitaloon, jonka yläkerran ikkunoista pilkottaa meri. Paassolan työmatka kulkee mansardikattoisten talojen täplittämässä maalaismaisemassa.  Työpisteen ikkunasta voi tarkkailla muuttolintujen saapumista ja lähtöä läheisille lintujärville.

– Jos minulle olisi jokunen vuosi sitten kerrottu, että elämäni ottaa tällaisen suunnan, niin en olisi välttämättä itsekään uskonut. 

Töihin konkreettisten asioiden pariin

Vielä vuonna 2019 Paassola työskenteli Helsingin keskustassa TRÄ-nimisessä startup-konsernissa, jonka alla oli parhaimmillaan kuusi erilaista kiinteistöihin ja rakentamiseen liittyvää liiketoimintaa. Paassola vastasi kaikkien niiden viestinnästä ja myös suuresta osasta markkinointia.

Työ startup-maailmassa oli ajoittain melko hektistä. Paassola laittoi yhtiöille pystyyn muun muassa mediaviestinnän, sisällöntuotannon, liidigeneraation, tapahtumakonseptien ja sisäisen viestinnän prosesseja. Lisäksi hän oli tiiviisti mukana yhteistyökumppanineuvotteluissa ja rakentamassa työnantajamielikuvaa.

"Halusin tehdä töitä läpinäkyvien ja konkreettisten asioiden parissa."

Päivätyönsä ohella Paassola teki markkinointialan töitä toiminimellä, jonka perusti vuonna 2018 työskennellessään World Visionin markkinointipäällikkönä. Kun Paassola perusti toiminimensä, hän listasi kolme brändiä, joita uskoi voivansa auttaa markkinoinnissa. Ne olivat hänen unelma-asiakkaitaan, jotka olivat hänelle jo jollakin tavalla tuttuja. Vaatteita ja asusteita luomulaatuisista luonnonkuiduista valmistava Ruskovilla oli listalla ensimmäisenä.

Paassola päätti kokeilla onneaan. Keväällä 2018 hän oli yhteydessä Ruskovillaan, ja sopi kahvittelut yrityksen toisen perustajan sekä hänen tyttärensä ja vävynsä kanssa Kampin kauppakeskukseen Helsinkiin. Kun tapaaminen oli ohi, Paassolan toiminimiyrityksellä oli ensimmäinen asiakas – ja se sattui olemaan Paassolan listaama unelma-asiakas.

– Halusin tehdä töitä läpinäkyvien ja konkreettisten asioiden parissa. Ruskovillan kuukausipalkkaiset ammattilaiset valmistavat tuotteet Artjärven vanhan meijerirakennuksen alakerrassa, Paassola kertoo.

Elämänmuutos johti työpaikan vaihtoon

Paassola oli töissä TRÄlla, kun hänen isänsä menehtyi. Menetys ja sen herättämä tarve elämänmuutokselle tarkoitti kuitenkin senhetkisestä palkkatyöstä luopumista.

Paassola irtisanoutui TRÄlta, muutti perheineen kokeilemaan pikkukaupunkielämää Loviisaan ja mietti, mitä tekisi seuraavaksi. Hän sai kaksi työtarjousta Helsingistä. Paassola päätti kuitenkin kuunnella vaistoaan, eikä ottanut niitä vastaan.

Hänen mielessään pyöri nimittäin Ruskovilla. Työ yrityksen markkinoinnin parissa oli sujunut hyvin. Niinpä Paassola ehdotti Ruskovillalle, että yhteistyötä voisi tehdä enemmänkin – ja hieman eri tavoin kuin ennen.

– Hekin olivat valmiita syventämään yhteistyötä. Vuoden 2020 alusta asti olen ollut työsuhteessa, ja teen Ruskovillalle kolmipäiväistä työviikkoa.

Startup-maailmasta perheyritykseen

Ruskovillalla Paassola työskentelee täysin toisenlaisessa maailmassa kuin mihin startup-aikanaan tottui.

– Startupeissa tavoitteena on usein nopea kasvu, maailmanvalloitus ja rahakas exit muutaman vuoden sisällä. Ruskovillalla tehdään asioita hyvin pitkäjänteisesti, kestävästi ja pitkän pohdinnan tuloksena, Paassola kertoo.

Hän muistelee sanontaa, jonka mukaan perheyrityksen kvartaali on 25 vuotta.

"Markkinointiviestinnän näkökulmasta startupin kvartaali on 25 tuntia."

– Markkinointiviestinnän näkökulmasta startupin kvartaali on sitten varmaan 25 tuntia. Asioista täytyy usein kertoa hiukan etukenossa ja paukutella henkseleitä reteästi, vaikka kaikki ei olisikaan vielä ihan loppuun asti hiottua.

Ruskovillan kaltaiset perinteiset yritykset taas ovat Paassolan mukaan usein turhankin varovaisia ja vaatimattomia.

– Asioista kerrotaan vasta sitten, kun kaikki on mietitty tarkasti viimeistä piirtoa myöten. Ehkä myös luotetaan siihen, että hyvä tuote myy itsensä. Mutta globaalissa kilpailussa on vaarallista tuudittautua siihen ajatukseen.

Kiinnostus liiketoimintaan tukee markkinointityötä

Mutta on startupin ja perinteikkään perheyrityksen markkinoinnissa jotain samaakin, Paassola sanoo.

– Niitä yhdistää samankaltainen intohimo ja tinkimättömyys. Kummassakaan ei olla vain töissä, vaan kyse on hyvin mukaansatempaavasta ja kokonaisvaltaisesta tavasta tehdä asioita.

Toinen yhdistävä asia on Paassolan mukaan halu kansainvälistyä. Hän on tarvinnut työssään ymmärrystä vieraista kulttuureista ja uusien markkinoiden avaamisesta. Ruskovillan tuotannosta vientiin menee tällä hetkellä noin 20 prosenttia, mutta Paassolan mukaan tavoitteena on koko ajan kasvattaa myös kansainvälistä asiakaskuntaa.

"Kyllästyisin äkkiä vain yhden nappulan hinkkaamiseen. Haluan päästä vaikuttamaan kokonaisuuteen."

Lisäksi Paassola kertoo tarvinneensa molemmissa työpaikoissa laaja-alaisuutta ja kiinnostusta liiketoimintaa ja sitä alaa kohtaan, jolla työskentelee. Hän on markkinointitehtävien lisäksi päässyt osallistumaan laajempaan liiketoimintaa koskevaan keskusteluun ja päätöksentekoon.

Sellainen sopii Paassolalle hyvin. Liiketoiminta ja sen johtaminen ovat alkaneet kiinnostaa häntä vuosi vuodelta enemmän. Kokonaisliiketoiminnallinen tapa tehdä markkinointia ja viestintää kiinnostaa Paassolaa.

– Kyllästyisin äkkiä vain yhden nappulan hinkkaamiseen. Haluan päästä vaikuttamaan kokonaisuuteen. 

Uusi ammatti terapeuttina

Isän kuolema sai Paassolan toteuttamaan vielä yhden haaveen lisää. Hän aloitti ratkaisukeskeisen lyhytterapeutin opinnot Helsingin Psykoterapiainstituutissa. Jo lukioikäisenä psykologian jatko-opinnot kiinnostivat Paassolaa, mutta hän valitsi kuitenkin kauppatieteet. Myöhemmin Paassola suoritti psykologian opintoja avoimessa yliopistossa.

– Niitä oppeja olen päässyt hyödyntämään markkinoinnissa ja viestinnässä.

Paassola huomasi kuitenkin kaipaavansa työtä, jossa pääsisi pois näyttöpäätteen äärestä kohtaamaan ja auttamaan ihmisiä. Terapiatyö tuntui luonnolliselta ratkaisulta. Lopputyönään Paassola kehitti konseptin, jossa yhdistyvät luonto, liikkuminen ja psykoterapeuttiset menetelmät.

– Jälkikäteen ajateltuna tämä meni juuri oikein, sillä en ehkä olisi ollut kovin hyvä terapeutti parikymppisen mustavalkoisella elämänkatsomuksella, Paassola sanoo.

Hän myöntää, että elämä on toisinaan edelleen hektistä. Paassola tekee päivätyötä Ruskovillalle kolmena päivänä viikossa, konsultoi markkinointiasiakkaita yrittäjänä ja pitää terapiavastaanottoa.  

–  Se on välillä melkoinen sillisalaatti, mutta kaikki työni ovat minulle merkityksellisiä ja moniin elementteihin voin vaikuttaa itse. Siksi nykyinen elämäntilanne tuntuu kuitenkin leppoisalta.

Lisää aiheesta: Näin uudistettiin perinteisen kotimaisen perheyrityksen brändiä – liikevaihto kasvoi 50 prosenttia

MAINOS
MAINOS
MAINOS