Valitettavan monessa yrityksessä tapahtuu seuraavaa: Päättäjän pöydälle tuodaan erilaisia investointiesityksiä, mutta koska päättäjä haluaa ainakin näennäisesti välttää riskejä, ei hän tartu niistä mihinkään. Toisin sanoen yrityksessä päädytään siihen, ettei tehdä oikein mitään.
Mitään tekemättömyyden hinta kuitenkin kasvaa koko ajan, sillä maailma muuttuu ympärillä kiihtyvää vauhtia.
Chat GPT:n saavuttamat sata miljoonaa käyttäjää kahden kuukauden aikana on huima saavutus.
Teknologinen kehitys, kuten somealustat, on muuttanut markkinointialan logiikkaa pysyvällä tavalla jo vuosien ajan. Sama jatkuu varmasti tulevaisuudessa.
Chat GPT nousi viime viikolla historian nopeiten kasvaneeksi sovellukseksi ainakin Twitterin asiantuntijoiden mukaan. Oli miten oli, niin Chat GTP:n saavuttamat sata miljoonaa käyttäjää kahden kuukauden aikana on huima saavutus.
AI:sta on höpisty pitkään, ja monella saralla sitä onkin jo hyödynnetty – myös markkinoinnissa. Mutta vasta Chat GPT sai riittävästi julkisuutta, jonka saattelemana se löysi tiensä riittävän monen nörtin käsiin, jotta muutama muukin alkoi sitä testaamaan.
Kauan on kuviteltu, että markkinointi on luovana alana pitkään turvassa tekoälyn vaikutuksilta. Chat GPT:n testaamisen jälkeen sanon yhden ännän perusteella, että höpö höpö.
Jos haluat voittaa, on teknologian kokeilu ja testaaminen ainoa vaihtoehto.
Mullistavien teknologien käyttöönotossa on yleisesti puhuttu kolmesta vaiheesta: ensin tulee ignooraaminen, sitten nauraminen ja lopuksi viha. En tiedä tarkalleen, missä mennään AI:n kanssa tällä hetkellä markkinointialalla. Mutta kun huomaat, että keskustelu kääntyy vihaiseksi väittämäksi siitä, että tekoäly ei varmasti tule mullistamaan luovaa alaa, voit olla varma, että murros on varsin lähellä.
Takaisin otsikkoon. Miten AI tulee muuttamaan markkinointia? No, sitä en tiedä vielä. Mutta siitä olen täysin varma, että se selviää ainoastaan testaamalla, kokeilemalla ja hakkaamalla välillä päätä seinään.
Kun seuraavan kerran joku teknologiapilotti tulee pöydällesi, koeta vastustaa kiusausta jatkaa niin kuin aina ennenkin. Se voi tuntua turvalliselta vaihtoehdolta juuri silloin, mutta tässä maailman hetkessä turvallisin vaihtoehto ei välttämättä ole se voittava.
Pitäytymällä turvallisissa vaihtoehdoissa voit pitkällä aikavälillä välttyä siltä, ettei mikään isompi virhe tuhoa yritystäsi. Mutta sillä taktiikalla et myöskään voita ikinä. Jonkun toisen ottamat riskit tuottavat aina väistämättä tulosta, ja ne palkitaan pelin voittamisella.
Jos siis haluat voittaa, on teknologian kokeilu ja testaaminen ainoa vaihtoehto.
Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.