Vaatebrändi Sasta on voittanut ensimmäisenä suomalaisena vaatettajana arvostetun Scandinavian Outdoor Awards 2022 -kilpailun pääpalkinnon. Sasta voitti pystin pluskoon ulkoiluvaateinnovaatiollaan.
Scandinavian Outdoor Group on järjestänyt kisan vuodesta 2005 lähtien. SOG on 75 tunnetun pohjoismaisen ulkoilubrändin yhteenliittymä.
Sasta voitti pääpalkinnon Sasta Mella+ -tuotteellaan, joka on suunniteltu pluskokoisille naisille. Tuote kuvastaa brändin missiota vahvistaa ihmisten luontosuhdetta sekä tukea ympäristön ja vaatteiden lisäksi henkisesti kestävää ajattelua.
– Tällä kertaa lähdimme kisaan ehdokkuudella, joka korostaa enemmän ideologiaa kuin teknistä innovaatiota. Ulkoiluvaatteissa ei ole riittävästi huomioitu pluskokoista kohderyhmää, ja erityisesti muodokkaat naiset ovat joutuneet hankkimaan luonnossa liikkumiseen joko huonosti istuvia tai miesten vaatteita. Tähän tarpeeseen on luotu nyt ratkaisu, joka toivottavasti herättää koko ulkoiluvaatealan. Toivonkin, että muut seuraavat pian perässä, kertoo Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala tiedotteessa.
Sasta on aiemmin voittanut kilpailussa vaatekategorian, mutta pääpalkinto on ensimmäinen laatuaan.
– Olemme yli puolen vuosisadan ajan pukeneet ulkoilijoita ja eränkävijöitä saavuttaen vankan aseman kotimarkkinalla sekä korkeaa laatua arvostavien kansainvälisten kuluttajien keskuudessa. Alan kansainvälinen kilpailu on kuitenkin kovaa, ja suuret merkit jyräävät maailmalla. Hiljainen työmme tuottaa kuitenkin hedelmää, mistä osoituksena on kolmas peräkkäinen voitto yleisesti maailman parhaina pidettyjen pohjoismaisten valmistajien kisassa. Tällä kertaa palkinto on erityinen, sillä se tunnusti Sastan filosofian oikeaksi. Luonto kuuluu kaikille, ja jokaisella on oikeus viihtyä vaativissakin olosuhteissa.
Voittajatuote tulee markkinoille ensi vuonna.
Suomalaisbrändeistä myös Halti menestyi kisassa, sillä Halti Reissu -takki voitti vastuullisuuskategorian.