Kuva: Canva Pty Ltd.
Myynti

Vaateketjun kyselytutkimus: kaksi kolmesta suomalaisesta suhtautuu varauksella pikamuotiin

27.3.2025 11:01
Mikko Perttunen
Toimitusjohtaja: ”On positiivista, että kasvavassa määrin tiedostamme ultrapikamuodin räjähdysmäisen kasvun haitat.”

Vaateketju Kekäleen toteuttama kyselytutkimus kertoo, että 64 prosenttia suomalaisista suhtautuu varauksellisesti pikamuotiin ja sen tarjoajiin, kuten kiinalaisiin verkkokauppoihin Sheiniin ja Temuun.

Kekäleessä uskotaan, että ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on luultavasti lisännyt varautuneisuutta tämän kaltaisiin toimijoihin.

MAINOS

Samassa kyselyssä selviää, että 71 prosenttia suomalaisista ostaa vaatteensa harkiten, ja 59 prosenttia kertoo ostavansa vaatteet edelleen mieluiten myymälästä.

– On tärkeää, että ultrapikamuodin haitoista keskustellaan ja aloitteita lainsäädäntöön asti pohditaan nopeasti. Vaatii kuluttajalta valtavasti tahdonvoimaa olla hullaantumatta huippuhalpoihin hintoihin ja tarjouksiin. Siksi on positiivista, että kasvavassa määrin tiedostamme ultrapikamuodin räjähdysmäisen kasvun haitat, Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle toteaa tiedotteessa.

Kekäle muistuttaa, että jokainen vaateostos kuormittaa maapalloa.

– Jos vaatteita ostetaan määrällisesti vähemmän ja pidetään käytössä useammin ja pidempään, pienenee tarve holtittomalle uuden tuottamiselle ja ympäristön kuormitus vähenee, hän summaa.

Lue myös: Vaateketju Kekäle kertoo kouluttavansa lähivuosina satoja myyjiä valitsemaan asiakkaalle pitkäkestoisia vaatteita

Lue myös: Kekäle sortui mainoksissaan sinipesuun – kampanjan ongelmat esiin nostanut Emmi Paunonen kertoo saaneensa yhteydenottoja muun muassa huolestuneilta äideiltä

Kekäle toteutti Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimuksen yhteistyössä Innolink Research Oy:n valtakunnallisen kuluttajapaneelin kanssa tammikuussa 2025.

Otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.

Tutkimuskyselyyn vastasi yhteensä tuhat yli 18-vuotiasta henkilöä.

MAINOS