Tunnetut suomalaisbrändit Valio ja St1 tiedottivat tänään keskiviikkona perustavansa yhteisyrityksen, joka tuottaa uusiutuvaa biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi. Yhtiöiden tavoitteena on tehdä polttoainetta lehmänlannasta ja muista maatalouden sivuvirroista, mikä auttaa molempia toimijoita saavuttamaan omia ilmastotavoitteitaan.
Lantaa syntyy Suomessa yhteensä noin 15 miljoonaa tonnia vuodessa, josta voisi tuottaa parhaimmillaan 3–5 terawattia biokaasua. Perustettavan yhtiön biokaasutuotannon tavoitteena on jopa yhden terawattitunnin tuotantokapasiteetti vuoteen 2030 mennessä, mikä kattaisi kolmasosan Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan biokaasutarpeesta.
Jättiyhtiöiden yhteisponnistus on valtava investointi molemmilta, ja yksityiskohtainen suunnittelu alkaa vasta nyt. Tuotannon suhteen yhtiöillä on kaksi erilaista vaihtoehtoa. Yhtenä vaihtoehtona on, että biokaasua tuotetaan yksittäisellä maatilalla tai muutaman maatilan yhteisellä laitoksella. Toisena vaihtoehtona on luoda isompi biokaasulaitos, johon tuodaan lantaa alueen maatiloilta.
St1 jakelee yhteisyrityksen biokaasun pääsääntöisesti oman maanlaajuisen asemaverkostonsa raskaan liikenteen tankkauspisteistä. Valio ja St1 aikovat siirtyä käyttämään lantabiokaasua entistä enemmän myös omassa logistiikassaan.
– Olemme määritelleet strategiset painopistealueet, joilla voimme parhaiten saavuttaa tavoitteemme luoda kestävää hiilikiertoa. Investoimalla uusiutuvaan energiaan ja energiasektorin murrokseen samalla kun varmistamme tarvittavan kassavirran, ratkaisemme globaaleja energiahaasteita, sanoo St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen tiedotteessa.
– Biokaasuliiketoiminnan aloittaminen myös Suomessa on konkreettinen askel kasvustrategiamme johdonmukaisessa ja pitkäjänteisessä toteuttamisessa. Kotimaisen lantabiokaasun avulla raskaan liikenteen päästöjä voidaan pienentää nopeasti ja tehokkaasti parantaen samalla Suomen polttoaineomavaraisuutta. Tämä on pelinavaus kahdelta suomalaiselta toimijalta kotimaisen lantabiokaasun tuomiseksi markkinoille.
Biokaasun tekeminen lannasta vähentää myös maatilojen päästöjä, sillä lannan biologisesta hajoamisesta syntyvät metaanipäästöt ilmakehään vähenevät. Maidon hiilijalanjälki pienenee parhaimmillaan neljänneksen, kun huomioidaan sekä maatalouden että liikenteen päästövähennykset. Lisäksi biokaasun tuotannosta jäljelle jäävästä aineksesta saadaan monia arvokkaita kiertotalouden tuotteita, kuten kiertolannoitetta, jolla korvataan ympäristölle haitallisempia väkilannoitteita.
– Valion tavoitteena on maidon hiilijalanjäljen nollaaminen vuoteen 2035 mennessä. Lannan käyttö liikennepolttoaineena on yksi ilmasto-ohjelmamme tärkeimmistä kädenjälkitoimenpiteistä. Tarkoitus on, että maitotilat pääsevät mukaan biokaasun tuotantoon matalalla kynnyksellä. On selvää, että tuotannon pitää olla kannattavaa liiketoimintaa myös maitotilojen näkökulmista, Valion toimitusjohtaja Annikka Hurme taustoittaa.