Drum
Toimistot

Viestintätoimisto Drum sai poikkeuksellista kansainvälistä tunnustusta – toimitusjohtaja Maija Tommila kertoo, mihin menestys perustuu

7.6.2022 9:15
Toni Rajamäki
Toimisto sai viestinnän Sabre-kilpailun finaaliin jopa viisi työtä ja voitti yhden palkinnon.

Viestintätoimisto Drum on eittämättä Suomen tunnetuimpia ja menestyksekkäimpiä toimijoita omassa kategoriassaan. Viestinnän alan Finnish Comms Awards -kilpailussa Drum palkittiin viime vuonna Vuoden viestintätoimistona, mikä kertoo omaa kieltää yrityksen tasosta.

Tänä vuonna tunnustusta on tullut myös kansainvälisillä areenoilla. Drum sai peräti viisi työtä arvostetun viestinnän alan kilpailun Sabre Awards EMEA:n finaaliin, mikä oli poikkeuksellisen kova suoritus suomalaiselle toimistolle. Kaiken lisäksi Drum onnistui pokkaamaan kilpailusta yhden voitonkin.

Voitto tuli lääkealalla toimivalle Takedalle tehdyllä Miltä ADHD tuntuu? -kampanjalla, joka voitti Healthcare-sarjan. Finaaliin ylsivät myös Luoto Companylle tehty viestintä- ja työnantajakuvatyö, Tomralle tehty uuden pullonpalautusautomaatin lanseeraus, Tehyn ja Meeri Koutaniemen kanssa tehty Kasvokkain – tarinoita ihmisen ja työn arvosta -kampanja sekä Fazerin Reissumies-kampanjaan tehty viestintätyö.

MAINOS

MarkkinointiUutiset tapasi Drumin toimitusjohtajan Maija Tommilan ja kysyi, mistä toimiston menestys juontaa juurensa ja miten Sabre-finaaliin onnistuttiin saamaan viisi työtä.

Tommila sanoo, että Sabre-töistä löytyy yhtäläisyys, joka kuvastaa toimiston muitakin töitä. Kaikissa töissä oleva voittava kaava tuo asiakkaille tuloksia ja sitä kautta Drumille menestystä.

– Meillä on töissämme ytimessä yhteiskunnallinen näkökulma. Jokin sellainen teema tai asia, joka puhuttelee ihmisiä, mistä syntyy näkemyksiä ja mielenkiintoa keskusteluun. Siitä lähdemme liikkeelle, Tommila kertoo.

Sabre-työt poikkesivat monella tapaa toisistaan, mutta kaikissa niissä oli sama toimintaperiaate.

– Lähdemme suunnittelussa aina etsimään jotain erityislaatuista viestiä. Sitä kautta löytyy yhteiskunnallinen kattoteema – esimerkiksi kiertotalous tai tasa-arvo – minkä jälkeen mietimme tarkemmin, mistä on kyse ja mitä halutaan saada aikaiseksi.

Drumilla painotetaan myös sitä, että jokaista työtä lähdetään suunnittelemaan puhtaalta pöydältä.

– Emme esimerkiksi ole kanavariippuvaisia töitä suunnitellessa, emmekä mieti, että nyt on pakko tehdä mainoskamppis tai hankkia medianäkyvyyttä. Jokaiseen työhön mietitään aina tehokkaimmat ja parhaimmat keinot. Totta kai pohjaamme päätöksenteossa omaan kokemukseemme ja luotamme saatuun dataan.

Maija Tommila. Kuva: Drum

Sabressa voittanut Takeda-työ on hyvä esimerkki Drumin toimintamallin toimivuudesta. Aihe oli haastava, sillä Takeda halusi lisätä tietoisuutta aikuisten ADHD:sta. Drumin piti ratkaista, miten aiheesta saisi oikeasti mielenkiintoista, jotta tavoitteeseen voitaisiin päästä.

Viestinnän keskiöön nostettiin monia aikuisia koskevat ongelmat – kuten se, ettei oirekuvasta kärsivän oireita aina oteta todesta – ja kysymys, miltä ADHD tuntuu. Jokainen mainos ja viesti kehotti ihmisiä pelaamaan kampanjaa varten kehitettyä peliä, joka antaa vastauksen kysymykseen. Viestinnässä hyödynnettiin myös paljon kokemus- ja vertaisasiantuntijoita auktoriteettivetoisen tiedottamisen sijaan.

Kampanjassa käytettiin radiomainontaa, videoita, mediaviestintää ja digimainontaa. 

– Avainroolissa oli Psyon Gamesin kehittämä mobiilipeli. Pelillistäminen herätti selkeästi mielenkiintoa, ja sen myötä pystyimme jakamaan aiheesta tietoa ja jakamaan näkökulmia, Tommila avaa.

YouTubeen ladattua videota katseltiin yli 160 000 kertaa, ja ADHD-aiheiset artikkelit keräsivät liki 7000 lukukertaa. Lukemat ovat erinomaiset, kun aihealueena on aikuisten ADHD:n kaltainen melko tuntematon käsite.

– Kampanja lisäsi tietoisuutta selkeästi, ja se oli ydinjuttu. Tavoitimme molemmat erityiskohderyhmät: ADHD:sta kärsivät aikuiset ja heidän lähipiirinsä.

Kampanja palkittiin aiemmin myös vuoden lääkeinformaatiotekona, ja työ on saanut kiitosta alan ammattilaisilta.

Rohkeaa, mutta ajatuksella

Sabre-töistä löytyy myös muita hyviä esimerkkejä, jotka kuvaavat Drumin toimintaa yleisellä tasolla. Yhteiskunnallisuuden lisäksi toimistossa ollaan valmiita viestimään oikealla tavalla rohkeasti, jotta ihmiset saadaan kiinnostumaan. 

Oikeanlaisesta rohkeasta viestinnästä saatiin esimerkki Fazerin Reissumies-kampanjassa. Ivalo loi kampanjaan konseptin, ja Drum hankki viestinnällään näkyvyyttä niin somessa kuin mediassa. Kampanjassa legendaariseen Reissumies-leipäpussiin tuotiin valkoihoisen, nuorekkaan ja lihaksikkaan reissumiehen tilalle transmies ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin, tummaihoinen artisti PastoriPike sekä jääkiekkolegenda ja toipuva päihdeaddikti Marko Jantunen. Aihe tiedettiin araksi, joten viestinnän oli osuttava napakymppiin.

– Se oli herkkä aihe, jossa oli omat riskinsä, mutta kampanja kääntyi lopulta niin, että lähes kaikki näkyvyys oli positiivista tai vähintään neutraalia.

Reissumies-kampanja osoittaa, että rohkeus näkyy Drumilla oikealla tavalla.

– Rohkeuden pitää aina olla jotain sellaista, että se perustuu näkemyksiin ja taustalla on ajatustyötä. Rohkea saa olla, mutta ei tyhmänrohkea. 

Rohkeaksi ei kuitenkaan noin vain tulla. Ennen kuin voi olla rohkea, toimiston on onnistuttava luomaan aito luottamus sekä asiakkaaseen että itseensä, mikä taas vaatii pitkäjänteistä työtä. 

– Rohkeus perustuu luottamukseen. Asiakkaan on luotettava toimistoon, mutta myös toimiston työntekijöiden täytyy luottaa itseensä. Myös työyhteisössä pitää olla luottamuksen ilmapiiri. Tällöin voidaan myös rohkaista asiakasta, Tommila uskoo.

Kuvan henkilöt vasemmalta oikealle: asiakkuusjohtaja Kristiina Heikkonen, viestintäkonsultti Annamari Säteri, toimitusjohtaja Maija Tommila, videotuottaja Anssi Hypén ja viestinnän suunnittelija Saara Niinistö.

MAINOS
MAINOS