Maailmasta ei juuri löydy käytännönläheistä kirjaa, jossa käsiteltäisiin yritysten välisen liiketoiminnan asiakaskokemuksen kehittämistä, ja juuri siksi viisi suomalaista liikenaista päätti tehdä aiheesta oman kirjan. Menestys syntyy asiakaskokemuksesta – B2B-johtajan opas -kirja (Alma Talent) ilmestyy 25. maaliskuuta.
Kuten nimikin kertoo, kirjan perustana on asiakaskokemuksen merkittävä rooli B2B-yrityksissä.
– Uskomme, että asiakaskokemuksen johtaminen on B2B-liiketoiminnassa tärkeä menestystekijä. Koska aiheesta ei ollut kirjaa saatavilla, ei Suomessa eikä kansainvälisesti, päätimme kirjoittaa sellaisen yhdessä, jotta voisimme auttaa mahdollisimman monia yrityksiä, omistajia, johtajia ja asiantuntijoita, kirjan kirjoittajat Liisa Holma, Kirsti Laasio, Minna Ruusuvuori, Salla Seppä ja Riikka Tanner sanovat Alma Talentin tiedotteessa.
Viisikko painottaa, että B2B-asiakaskokemuksen vaikutuksista liiketoimintaan on puhuttu melko vähän, vaikka yksittäisten asiakkaiden määrä on pienempi, elinkaari pidempi ja asiakaskohtaiset elinkaarituotot suurempia.
Kirjaprojektiin on haastateltu noin 50 yritysjohtajaa, jotka puhuivat asiakaskokemuksen merkityksestä ja kilpailuedun luomisesta. Mukana oli niin isojen kuin pienien B2B-yritysten johtajia useilta eri toimialoilta.
Holma on toiminut liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittäjänä useissa eri rooleissa. Laasio puolestaan on kansainvälisesti meritoitunut liiketoiminta- ja asiakaskokemusjohtaja. Ruusuvuori on pitkän linjan myynti- ja markkinointijohtaja, jolla on monipuolinen kokemus B2B-myynnistä, markkinoinnista ja asiakkuusjohtamisesta palveluliiketoiminnan parissa. Seppä taas on kansainvälisen johtajuus- ja bisneskonferenssiyritys Nordic Business Forumin palkittu asiakaskokemusjohtaja, jolla on brändi- ja markkinointitausta Nokiasta ja Microsoftista. Tanner on tulevaisuuteen katsova strategi sekä liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen konsultti.