Cannes Lions Festival on markkinoinnin kansainvälinen huipputapahtuma, jossa paitsi palkitaan maailman parhaita markkinoinnin töitä myös kuullaan alan huippunimiä, opitaan ja verkostoidutaan. Tänäkin vuonna matkaan on lähdössä kymmeniä suomalaisia.
Cannesissa on lukuisia yksittäisiä tapahtumia, joten jokaiselle löytyy jotakin. Tarjontaa voi tutkia Cannesin verkkosivuilta.
MarkkinointiUutiset haluaa vinkata Cannesiin lähteville suomalaisille muutaman tärpin – viisi yksittäistä puheenvuoroa, joihin ehdottomasti kannattaa osallistua.
1. Ryan Reynolds on Next Generation Storytelling
Koko tapahtuman isoin nimi on Hollywood-tähti Ryan Reynolds, joka muistetaan lukuisista menestyselokuvistaan. Markkinoinnin alalla tiedetään hyvin, että Reynolds on myös erinomainen mainosmies, ja hän omistaakin Maximum Effort -nimisen mainostoimiston, joka on tehnyt monia viraaliksi nousseita mainoksia.
Reynolds puhuu tapahtumassa keskiviikkona kello 10 paikallista aikaa. Ryan Reynolds on Next Generation Storytelling -puheenvuoroa moderoi Dentsu Globalin toimitusjohtaja Wendy Clark. Reynolds puhuu tapahtumassa televisiomainonnan uudesta aikakaudesta.
2. Top Black Marketers Talk Disruption, Paving the Way for Nextgen
Tässä puheenvuorossa ääneen pääsevät tummaihoiset markkinoinnin tähdet. Mukana ovat bränditalo Unileverin Pohjois-Amerikan osaston toimitusjohtaja Esi Eggleston Bracey, mediatoimistokonserni GroupM:n Pohjois-Amerikan osaston toimitusjohtaja Kirk McDonald, tummaihoisten markkinointijohtajien yhdistyksen Becan perustaja Jerri DeVard ja elintarvikeyhtiö Mars Wrigleyn Pohjois-Amerikan osaston puheenjohtaja Anton Vincent.
Nelikko kertoo, miten he ovat omalla esimerkillään kasvattaneet yhtiöitään ja millä keinoin globaalit brändit pystyvät tulevaisuudessa tavoittamaan vähemmistöjä.
Tapahtuma alkaa torstaina kello 11 paikallista aikaa.
3. The NFT Revolution and What It Means For Brands
Nft:t ovat nousseet ryminällä globaalien brändien markkinointiin, ja kehityksessä ollaan jo pitkällä. Suomalaiset laahaavat perässä, mutta mitään ei ole vielä menetetty: kelkkaan ehtii hyvin mukaan.
Jos olet Cannesissa, inspiraatiota voi hakea The NFT Revolution and What It Means For Brands -puheenvuorosta, jossa on puhumassa tunnettuja nimiä, kuten digimarkkinoinnin huippupeluri ja sometähti Gary “Vee” Vaynerchuk, joka on VaynerX:n ja VaynerMedian perustaja, sekä entinen seurapiirijulkkis, nykyään sisältötoimisto 11:11 Mediaa pyörittävä Paris Hilton.
Tiistaina kello 10.30 paikallista aikaa alkavassa puheenvuorossa keskustellaan nft-teknologian tuomista mahdollisuuksista brändeille ja siitä, miten nft:t ja luovuus yhdistyvät.
4. No Idea Is Too Big
Tässä puheenvuorossa maalataan leveällä pensselillä ja pureudutaan siihen, kuinka huipputeknologian avulla ideat muutetaan mahdollisuukseksi tehdä merkityksellistä markkinointia.
Puhujat ovat parhaimmasta päästä, sillä lavalle tallustelevat Accenture Songin Lauren Walker ja David Droga. Puheenvuoro alkaa torstaina kello 10 paikallista aikaa.
5. Cheers to AB InBev, Creative Marketer Of The Year
Viides vinkki on useita puheenvuoroja sisältävä kokonaisuus, joka pitää sisällään yhden puheenvuoron per festivaalipäivä. Jokaisessa puheenvuorossa pureudutaan siihen, kuinka bränditalo Anheuser-Busch InBevistä tuli yksi maailman ihailluimmista yhtiöistä.
AB InBev asetti viisi vuotta sitten tavoitteekseen nousta maailman luovimmaksi yhtiöksi. Tänä vuonna tavoite täyttyi, kun Cannes Lions -organisaatio palkitsi panimojätin Creative Marketer Of The Year -palkinnolla. AB InBev voitti vuosien 2020-2021 kampanjoillaan yhteensä 40 Cannes-palkintoa.
AB InBevin tunnetuimpiin olutbrändeihin lukeutuvat Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck's ja Hoegaarden.
Ensimmäinen puheenvuoro alkaa maanantaina kello 16 paikallista aikaa.