Visuaalisen viestinnän alan työntekijät ovat melko luottavaisia tulevaisuuden suhteen, kertoo alan järjestön Grafian jäsentutkimus. Koronapandemia on kuitenkin tuonut synkän varjon monien työntekijöiden ylle, joten tunnelmat ovat jokseenkin ristiriitaiset.
Positiivista on, että jopa 70 prosenttia vastaajista uskoo, että palveluiden kysyntä kasvaa tai pysyy ennallaan tänä vuonna. Ristiriitaa aiheuttaa se, että vain vajaat puolet vastaajista näkee alan yleisnäkymät optimistisina.
Vastaajista hieman alle puolet sanoo koronan ja sen hillitsemiseksi tehtyjen toimenpiteiden vaikuttaneen toimeentuloon. Vaikutuksia on monenlaisia, ja pahimmillaan työtilaisuudet ovat laskeneet jopa 90-prosenttisesti. Yrittäjistä 22 prosenttia kertoo, että toimeksiantojen määrä on laskenut viime vuodesta.
Viime vuoden ongelmat painottuivat alkuvuoteen ja kevätkuukausiin, ja syksyä kohden tilanne helpotti. Epävarmuus on kuitenkin jäänyt elämään. Jotkut pelkäävät, että asiakasyritykset leikkaavat markkinoinnistaan ja luovasta suunnittelusta, mikä vaikuttaa etenkin visuaalisen viestinnän työntekijöihin, joista monet työskentelevät yrittäjinä ja freelancereina.
Korona-ajan ilmiöihin kuuluu myös työnkuvamuutokset. Digitaalisuus näkyy myös visuaalisen viestinnän alalla, sillä digitaalinen suunnittelu on noussut toiseksi yleisimmäksi tehtäväksi julkaisusuunnittelun ja kuvituksen ohelle. Yritysilmeiden ja visuaalisten identiteettien suunnittelu työllistää vielä eniten.
Lähde: Grafian tiedote