Vaikuttajamarkkinoinnin toimisto Asennemedialla tehtiin vuonna 2020 kokeilu, jonka aikana työntekijät saivat ottaa palkallista lomaa kokemansa tarpeen mukaan.
Asennemedian tiedotteessa muistutetaan, että vaikuttajamarkkinoinnin ja somen parissa työskentelevillä työ tunkeutuu vapaa-ajalle joskus väistämättä. Vaikka yritys kuinka pyrkisi tukemaan työn ja vapaa-ajan välistä tasapainoa, on some osa miltei jokaisen päivittäistä elämää.
Vuonna 2020 lomailukokeilulle sovittiin yhdessä pelisäännöt. Tiimikavereita ei saanut jättää pulaan, vaan lomista tuli sopia yhdessä niin, että kenenkään työkuorma ei kasvaisi liikaa.
– Kokeilussa parasta oli se, että ylimääräinen lomailu tarjosi lisää mahdollisuuksia palautumiseen sekä vanhoille työntekijöille että niille uusille, joille ei välttämättä vielä ollut lomapäiviä kertynyt. Lomalla on valtavasti positiivisia vaikutuksia työssä jaksamiseen ja hyvinvointiin. Koin myös, että tämä kokeilu kannusti jokaista itsensä johtamiseen ja oman työn suunnitteluun, Asennemedian HR-johtaja Katja Simula kertoo tiedotteessa.
Yksi kokeilun suurimmista haasteista oli työntekijöiden lomamäärän eroavaisuus.
Keskimäärin ihmiset ottivat lomaa noin viikon enemmän kuin palkallisia lomapäiviä oli kertynyt. Erityisesti lomailtiin hiljaisina hetkinä, kuten joulun välipäivinä. Kokeilun suurimmat haasteet löytyivät prosesseista, käytännön kirjaamisista ja ihmisten lomakäytäntöjen eroavaisuuksista.
– Koska malli oli täysin uusi ja tuntematon, toimivimpia käytäntöjä muun muassa prosessien ja kirjanpidon näkökulmasta ei ollut vielä olemassa. Yksi kokeilun suurimmista haasteista oli kuitenkin työntekijöiden lomamäärän eroavaisuus: siinä missä osa lomaili aina pystyessään, osa ei ottanut lainkaan lisää lomaa, Simula kertoo.
Vaikka lomakokeilu ei sellaisenaan täysin toiminutkaan, tasoitti se Asennemedian mukaan tietä uudelle lomakäytännölle. Ylimääräiset lomapäivät antoivat työntekijöille vapautta suunnitella elämäänsä, mahdollisuuden levätä ja palautua tehokkaasti arjen kiireistä sekä lisää motivaatiota päivittäiseen työhön.
Koska vapaan lomakokeilun aikana ylimääräisiä lomapäiviä kertyi keskimäärin viisi päivää, malli muutettiin nyt jokaiselle Asennemedian ja Asennestudion vakituiselle työntekijälle samaksi. Nyt palkallisia lomapäiviä on siis viisi ylimääräistä.