Kehitysyhteistyöjärjestö World Vision tuo uudessa kampanjassaan luovalla tavalla esiin ilmastonmuutoksen uhkakuvia. World Vision on nimittäin lanseerannut Suomessa uudet jäätelömerkit, vaikka jäätelön sesonkiaika on päättynyt jo ajat sitten.
World Vision haluaa kuitenkin muistuttaa, että monessa maassa eletään kuuminta aikaa ja että ilmastonmuutoksen takia moni lapsi ja nuori elää kestämättömissä olosuhteissa. Siksi jäätelöiden nimeksi annettiin Nestehukka, Ruokapula ja Pakomatka
IPCC:n ennusteiden mukaan maapallon lämpötila on vaarassa nousta jopa kolmella asteella vuoteen 2050 mennessä. Tämän seurauksena yhä useampi erityisesti kehittyvien maiden ihminen kärsisi elinkelvottomasta kuumuudesta.
– Ilmastonmuutos pahentaa kehittyvien maiden ihmisten ruoka- ja vesipulaa sekä muuttaa elinoloja entistä tukalammiksi. Talvella kuumuuden hahmottaminen voi olla vaikeaa, ja siksi päätimme muistuttaa viilennyksen tarpeesta tuomalla uutuusjäätelöt keskelle marraskuuta, taustoittaa Suomen World Visionin ohjelma-asiantuntija Anna Jaurimaa tiedotteessa.
World Vision jakoi jäätelöitä viime viikolla Narinkkatorilla jäätelökioskissa sekä K-Supermarket Kampissa ja Herttoniemen Hertassa
Jäätelöt on toteutettu yhteistyössä suomalaisen jäätelönvalmistajan Jymyn kanssa. Kampanjan luovasta ideasta vastasi TBWA\Helsinki.