Yli 55-vuotiaat kokevat merkittäviä haasteita uuden työn löytämisessä, selviää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuoreesta jäsenkyselystä. MMA:n yli 60-vuotiaista jäsenistä 20 prosenttia on työttömänä.
Vanhemmalla iällä työhaastatteluihin on vaikeampi päästä ja rekrytointiprosessi pysähtyy usein siinä vaiheessa, kun työnhakijan ikä tulee puheeksi, avoimissa vastauksissa kerrotaan. Vastaajien mukaan myös tekoäly saattaa hylätä iäkkäämmät hakijat jo heti prosessi alussa.
– Kannustan työnantajia rohkeasti palkkaamaan työntekijöitä laajalla ikäskaalalla. Alallamme on positiivisia kokemuksia siitä, että monipuolisen osaamisen ja kokemuksen hyödyntäminen on tuloksellista. Vastuullisesti toimivat työnantajat tarjoavat työmahdollisuuksia ikään katsomatta, sanoo MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki tiedotteessa.
Yli kolmannes kyselyyn vastanneista on kokenut ikäsyrjintää työpaikallaan. Syrjintää ei osata käsitellä työyhteisöissä kovin hyvin, kyselyn tulokset kertovat.
– Fiksu työnantaja ymmärtää ikädiversiteetin arvon. Kun työyhteisössä on monen ikäisiä työntekijöitä, saadaan jokaisen osaaminen valjastettua tehokkaammin koko työyhteisön käyttöön, Hovinmäki sanoo.
Erinomaista tulosta tehneitä vanhempia työntekijöitä on irtisanottu muutosneuvotteluissa nuorten kollegojen sijaan.
Avoimissa vastauksissa kävi ilmi, että työpaikoilla osataan kuitenkin myös arvostaa kokemusta kartuttaneita, iäkkäitä työntekijöitä. Myyntitilanteissa myyjän kokemus voi tuoda uskottavuutta esimerkiksi kiinteistönvälitysalalla.
Kyselyn avoimissa vastauksissa mainittiin useaan otteeseen myös se, että erinomaista tulosta tehneitä vanhempia työntekijöitä on irtisanottu muutosneuvotteluissa nuorten kollegojen sijaan.
– Me MMA:ssa näemme tärkeäksi, että samalla tavalla kuin palkasta puhuminen myös ikäkeskustelun tulisi olla avointa työpaikoilla. Vain nostamalla epäkohdat puheeksi on mahdollista parantaa toimintaa, Hovinmäki sanoo.
Näin kysely toteutettiin
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA toteutti 28.5.–3.6.2024 välisenä aikana kyselyn, jossa kartoitettiin yli 55-vuotiaiden MMA:n työmarkkinoilla olevien jäsenten kokemuksia ikäsyrjinnästä. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 586 MMA:n jäsentä. Vastaajat ovat myynnin, markkinoinnin ja oston ammattilaisia.