Tise
Ilmiöt

Yli puolet suomalaisista uskoo muotiteollisuuden syyllistyvän viherpesuun

16.8.2022 9:35
Toni Rajamäki
Monet kuluttajat olisivat valmiita maksamaan nykyistä enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista.

Muotiteollisuudessa puhutaan paljon vastuullisuudesta, mutta suomalaiskuluttajat eivät ole vakuuttuneita muotiteollisuuden yritysten toimista.

Käytetyn muodin osto- ja myyntisovellus Tisen teettämän tutkimuksen mukaan 54 prosenttia suomalaisvastaajista uskoo muotiteollisuuden syyllistyvän viherpesuun. Sama määrä vastaajia kokee, ettei muotiteollisuus ota vastuullisuutta huomioon.

MAINOS

Monet kuluttajat ovat itse valmiita maksamaan nykyistä vastuullisemmasta tuotannosta. Vastaajista 43 prosenttia olisi valmis maksamaan 10 prosenttia nykyistä enemmän vastuullisemmin tuotetusta vaatteesta

– Enemmistö kyselytutkimukseen osallistuneista vastasi, että muotiteollisuudella on velvollisuus tehdä vastuullisten vaatteiden ostamisesta helpompaa. Muotiteollisuuden on kyettävä tarjoamaan kuluttajalle aidosti vastuullisia vaihtoehtoja, toteaa Tisen Suomen toimitusjohtaja Laura Laakso tiedotteessa.

Tekstiili- ja muotiteollisuuden arvioidaan olevan maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala. Se tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Harva tiesi kyselytutkimuksen perusteella vaateteollisuuden todellista saastuttavuutta verrattuna muihin teollisuudenaloihin.

Muutosta parempaan tehdään muun muassa poliittisella ohjauksella. EU:ssa päivitetään parhaillaan ekodesign-direktiiviä sekä tekstiilistrategiaa, jotka asettavat vaatimuksia muun muassa tuotteiden laatuun, kierrätettävyyteen ja tuotannon läpinäkyvyyteen.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat toivovat vahvempaa ohjausta myös tuotteiden hinnoitteluun. 52 prosenttia vastaajista sanoo, että olisi hyvä idea verottaa muotiyrityksiä niiden tuottamien kasvihuonepäästöjen perusteella. Verotus loisi muotiyrityksille kannustimia vastuullisempaan tuotantoon, milloin halpojen massatuotettujen vaatteiden valmistaminen epäeettisissä olosuhteissa ei olisi enää yhtä kannattavaa kuin nykyään.

Lue myös: Sheinistä tuli verkkokauppapahis, jollaista ei olisi koskaan pitänyt syntyä – jopa 100 000 suomalaista haksahti

MAINOS
MAINOS