Kolumni

Yritys on kuin orkesteri ilman kapellimestaria, jos siltä puuttuu kaupallinen johto

2.6.2023 7:05
Nea Barman
Hienoinkaan brändi tai mainoskampanja ei tuo menestystä, jos yrityksessä ei ole ketään, joka johtaa markkinoinnin, myynnin, asiakaskokemuksen ja tuotteen kokonaisuutta, kirjoittaa Nea Barman.

Markkinointiala on epävireessä, koska huudamme kilpaa brändiä, luovuutta, markkinointia, myyntiä, vastuullisuutta, mainontaa, Tiktokia, AI:ta, työntekijäbrändäystä...

Jo vuosikausia on puhuttu, että markkinointi- ja myynti eivät puhu samaa kieltä. Miten ne voisivatkaan puhua, jos yrityksissä ei ole johtoa, joka huolehtii tästä kokonaisuudesta? Moni yritys toimii kuin orkesteri ilman johtajaa.

Orkesterin johtaja ei tässä tapauksessa ole toimitusjohtaja tai johtoryhmä vaan kaupallinen johtaja. Hänen johdettavanaan on markkinointi, myynti, brändi, asiakaskokemus ja tuote. Kaupallinen johtaja huolehtii siitä, että niistä jokainen soittaa oikeaan aikaan ja oikeassa rytmissä.

Jos niin ei tapahdu, osastot syyttelevät herkästi toisiaan tai johtoryhmää siitä, ettei heidän työtään ymmärretä tai näkemyksiä kuunnella riittävästi.

Jos yrityksessänne ei ole kaupallista johtajaa, kootkaa kaupallinen tiimi brändijohtajasta, markkinointijohtajasta, asiakaskokemusjohtajasta ja myyntijohtajasta.
MAINOS

Yrityksissä luodaan hienoja brändejä, puhuttelevia ilmiöitä ja toimivia tuotteita. Niitä on opittu myymäänkin, mutta harvoin näillä yksittäisillä teoilla rakennetaan pitkäkestoista kannattavuutta isossa kuvassa. Siihen tarvitaan pitkäjänteistä kaupallista tekemistä.

Hyvää esimerkkiä pitkäjänteisestä kaupallisesta tekemisestä näyttää Kotipizza. Pizza on alhaisen hintapisteen tuote, jossa pelkkä hyvä brändääminen tai markkinointi ei yksin riitä menestyksen saavuttamiseen pitkällä aikajänteellä. On myös mielenkiintoista nähdä, mitä Stockmann-tavaratalojen uusi kaupallinen konseptointi tuo vuosien varrella tullessaan ja kestääkö se aikaa. Brändihän ei sinänsä ole muuttunut, vaan muutoksen koki kaupallinen konseptointi.

Osaavat kaupalliset johtajat ovat harvassa.

Suosittelen siis pikaisesti varmistamaan, että orkesterin johtajan paikka ei ole teidän yrityksessänne tyhjänä. Jos yrityksessänne ei ole kaupallista johtajaa, kootkaa kaupallinen tiimi brändijohtajasta, markkinointijohtajasta, asiakaskokemusjohtajasta ja myyntijohtajasta. Kaupallisella johtotiimillä on vastuu kaupallisesta strategiasta, sen jalkauttamisesta ja ennen kaikkea yrityksen menestyksestä pitkäjänteisesti.

Jokaisessa yrityksessä tulisi kiinnittää huomio kokonaisuuteen pitkäkestoiseen, kaupalliseen ja laadukkaaseen tekemiseen – joka on tietenkin vastuullista. Osaavat kaupalliset johtajat ovat harvassa, ja varsinaista koulutusta tuohon rooliin ei ole. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö yritys voisi kiinnittää asiaan ja rooliin huomiota sekä nostaa kaupallisen ajattelun keskiöön jo kesän tai viimeistään syksyn kick-offissa.

Luova ala on yksi yhteiskuntamme työllistävimpiä aloja ja tärkeä BKT:n tuottaja. Luovuuden avulla kehitetään uusia innovaatioita ja tuotetaan hyvinvointia ihmisten elämään. Luovuustarkkailija Nea Barman haluaa nostaa luovuuden arvostusta ja tuoda luovuuden vaikuttavuutta näkyväksi – ja inspiroida meitä kaikkia olemaan luovempia.

MAINOS
MAINOS