58 prosenttia mainos-, markkinointi- ja viestintäalalla työskentelevistä on huolissaan työttömyyden kasvusta omalla toimialallaan, selviää YTK Työttömyyskassan kyselystä, johon vastasi yhteensä yli 16 000 kassan jäsenenä olevaa palkansaajaa.
– Markkinointiala elää vahvasti yleisen taloussuhdanteen mukaan, mikä näkyy tuloksissa, kertoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen tiedotteessa.
Eniten huolissaan työttömyyden kasvusta ollaan rakennusalalla, jossa huolta kokee peräti 73 prosenttia vastaajista. Mainos-, markkinointi- ja viestintäalan jälkeen kolmanneksi huolestuneimpia ollaan kulttuuri-, taide- ja viihdealalla, jossa vastaajista 56 prosenttia kokee tilanteen huolestuttavaksi.
Kaikista vastaajista yli kolmasosa kertoo olevansa huolissaan työttömyyden kasvusta omalla alallaan. Vähiten huolissaan työttömyyden kasvusta omalla toimialalla ollaan pankki-, vakuutus- ja rahoitusalalla (15 %), yksityisellä sosiaali- ja terveysalalla (18 %) sekä julkisella sosiaali- ja terveysalalla (20 %).
Jäsenpulssi-kyselytutkimus lähetettiin sähköpostitse kaikille YTK Työttömyyskassan jäsenille. Kyselyyn vastasi 16 570 YTK Työttömyyskassan jäsentä. Kyselyn vastausaika oli 5.10.–12.10.2023.